Tijdens de komende zomervakantie vertrekken vanaf Schiphol 26 procent meer reizigers dan in dezelfde periode vorig jaar. De luchthaven verwacht vanaf vrijdag tot en met 3 september gemiddeld 68.000 vertrekkende passagiers per dag, met op piekdagen uitschieters tot ruim boven de 77.000.

In 2022 lag het gemiddelde aantal reizigers dat vanaf Schiphol vertrok op 54.000 per dag. De cijfers van dit jaar liggen nog wel onder die van 2019, het jaar voordat de coronacrisis uitbrak. Toen vlogen dagelijks gemiddeld 73.000 passagiers vanaf de luchthaven.

De eerste regio – midden – krijgt vanaf vrijdag vakantie. Een week later volgt zuid en vanaf 22 juli zijn ook de scholen dicht in de regio noord. De luchthaven verwacht de drukste dagen aan het begin van de vakantie.

Reizigers moeten volgens Schiphol rekening houden met drukte bij de check-in, beveiliging en paspoortcontrole. De luchthaven vraagt reizigers dan ook zich dit keer wederom goed voor te bereiden op hun vlucht en zich vooraf goed te informeren over hoe laat ze kunnen inchecken en wat de verwachte drukte is bij de securitycontrole.

Het advies luidt op tijd, maar niet te vroeg naar de luchthaven te komen en de richtlijn hiervoor aan te houden van de luchtvaartmaatschappij. Ook wordt mensen gevraagd vooraf online in te checken. Passagiers kunnen een gratis tijdslot reserveren voor de securitycontrole.

Londen, Istanbul en Barcelona zijn volgens Schiphol deze zomer de populairste bestemmingen.

Nog steeds tekort aan beveiligers op Schiphol

Schiphol kampt echter nog steeds met personeelsproblemen, stellen vakbonden CNV en FNV. Het gaat volgens de bonden om een tekort aan vrouwelijke beveiligers, bagageafhandelaars en schoonmakers.

De luchthaven nam de afgelopen maanden duizend nieuwe beveiligers aan, maar de werkdruk blijft volgens CNV hoog. Vooral vrouwelijke beveiligers "lopen op hun tandvlees", omdat het aantal vrouwelijke collega's achterblijft. Alleen zij mogen vrouwen fouilleren. "Er is een groot tekort. Dit betekent dat de vrouwen die werken non-stop aan het fouilleren zijn en nauwelijks tijd hebben om te rusten of andere taken uit te voeren", aldus CNV-bestuurder Erik Maas.

Vorig jaar waren er in de meivakantie grote problemen op Schiphol, onder meer doordat er te weinig beveiligers waren. Dat leidde tot lange rijen en mensen die hun vlucht misten. Schiphol kwam daarna met een campagne om meer beveiligers te werven. Onder meer een hoger loon moet de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker maken. Volgens CNV is het aantal beveiligers er netto op vooruitgegaan, maar vertrekken ook veel mensen weer binnen een jaar.

Het hoge verloop heeft vooral te maken met de hoge werkdruk door onwerkbare roosters, zegt Maas. "Mensen hebben weinig zeggenschap en vinden dat er geen goede werk-privébalans is. Een bepaalde dynamiek in deze baan is te verwachten, maar voor veel mensen gaat dit te ver."

De vakbond verwacht in de zomervakantie niet dezelfde problemen met lange wachtrijen als vorig jaar, maar noemt het tekort aan vrouwelijke beveiligers wel "zorgelijk". "Het blijft opletten deze zomer."

FNV voorziet in de zomermaanden voornamelijk problemen bij de bagageafhandeling. "Er zijn niet voldoende mensen en het werk is fysiek ontzettend zwaar", zegt een woordvoerster. Dat kan er toe leiden dat het medewerkers niet lukt alle bagage op tijd op de bagageband te krijgen. "Het kan zijn dat koffers daardoor niet op tijd in het vliegtuig worden geladen." Ook denkt de vakbond dat door een "ernstig" tekort van schoonmakers prullenbakken op Schiphol niet op tijd geleegd zullen worden.

LEES OOK: Schiphol haalt plastic waterflesjes uit deel winkels en sluit deal met Dopper over watertappunt