- Schiphol heeft de start- en landingsrechten van luchtvaartmaatschappijen voor 2024 opnieuw verdeeld.
- Daarbij valt de Amerikaanse budgetmaatschappij JetBlue buiten de boot.
- Door de reductie van het aantal vliegbewegingen moet een aantal luchtvaartmaatschappijen weg van Schiphol.
- Lees ook: Schiphol trekt €3 miljard uit voor opfrisbeurt om luchthaven toekomstbestendig te maken
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue ziet de eigen vrees bewaarheid worden en moet van Schiphol verdwijnen. Donderdag werd de nieuwe verdeling van start- en landingsrechten bekend en de budgetmaatschappij zit daar door de gedwongen krimp van Schiphol niet tussen, bevestigt de Nederlandse slotcoördinator.
De afgelopen maanden drong JetBlue er bij de Amerikaanse regering al op aan vergeldingsmaatregelen te nemen tegen Nederlandse maatschappijen, met name KLM, als de maatschappij weg moest van Schiphol.
De Nederlandse ACNL, verantwoordelijk voor de verdeling van start- en landingsrechten (slots) op luchthavens, laat weten dat luchtvaartmaatschappijen zonder ‘historische’ slots in het zomerseizoen van 2024 geen ruimte meer hebben op Schiphol.
JetBlue verliest toegang tot Schiphol als gevolg van krimp vliegbewegingen
Luchtvaartmaatschappijen die in voorgaande seizoenen voldoende gebruikmaakten van die start- en landingsrechten, kunnen blijven vliegen vanaf de luchthaven bij Amsterdam. Zij hebben zogeheten historische rechten.
Maar door de vanuit Den Haag opgelegde krimp van Schiphol moeten in totaal 24 luchtvaartmaatschappijen zonder historische rechten het komend zomerseizoen weg van de nationale luchthaven. Welke andere maatschappijen dat zijn naast JetBlue, kan de slotcoördinator niet zeggen omdat het vertrouwelijke informatie is.
Vanaf het aanstaande zomerseizoen, dat 31 maart 2024 begint, moet Schiphol al toewerken naar een daling van het aantal vluchten van 500.000 naar 460.000 per jaar. Dit betekent dat de ACNL voor die periode 3,1 procent minder slots kon uitdelen, waardoor er 9100 minder start- en landingsrechten zijn. Die krimp wordt evenredig verdeeld over de 84 luchtvaartmaatschappijen die wel historische rechten hebben om op Schiphol te vliegen.