- Schiphol stelt deze zomer een maximum aantal reizigers per dag in en daarom moeten er vluchten worden geschrapt.
- Voor juli geldt een maximum van ongeveer 67.500 reizigers per dag en voor augustus 72.500.
- KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor de financiële impact van de maatregelen.
- Lees ook: Reisbranche sleept Schiphol voor de rechter: tienduizenden vakantiegangers moeten waarschijnlijk vluchten omboeken of afzeggen
Er kunnen minder reizigers gebruikmaken van Schiphol deze zomer. De luchthaven legt zichzelf een maximaal aantal reizigers per dag op deze zomer. In juli komt dat uit op zo’n 67.500 reizigers en in augustus 72.500. Om dat te bereiken moeten er vluchten worden geschrapt.
De slotcoördinator van de luchthaven gaat in overleg met de verschillende luchtvaartmaatschappijen om de aantallen te bereiken. In juli zijn er volgens Schiphol dagelijks zo’n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten.
Schiphol neemt de stap om “onhanteerbare wachtrijen” te voorkomen. Daardoor zouden veel reizigers hun vlucht missen er konden onveilige situaties voor zowel reizigers als medewerkers ontstaan. Op de luchthaven zijn personeelstekorten, met name bij de beveiliging. Daardoor ontstonden de afgelopen periode ook al rijen tot buiten de vertrekhal.
In de coronaperiode lag de reiswereld vrijwel helemaal stil, maar die herstelt zich sneller dan gedacht. Schiphol zegt rekening te hebben gehouden met een ruime verdubbeling van het aantal reizigers: van 25,5 miljoen in 2021 naar 60 miljoen dit jaar. Op de drukste dagen in de afgelopen meivakantie en ook komende zomer komen er echter meer reizigers dan in dat scenario verwacht werden.
KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor financiële gevolgen
Luchtvaartmaatschappij KLM houdt Schiphol verantwoordelijk voor de financiële impact van de maatregelen die de luchthaven donderdag heeft aangekondigd. Deze zomer kunnen onder meer vanwege personeelstekorten minder reizigers gebruikmaken van Schiphol. Daarom moeten er vluchten worden geschrapt.
De slotcoördinator van de luchthaven gaat in overleg met de verschillende luchtvaartmaatschappijen om de aantallen te bereiken. In juli zijn er volgens Schiphol dagelijks zo'n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. "Met de huidige informatie die we hebben gekregen van Schiphol is de verwachting dat het niet nodig zal zijn om bestaande boekingen op grote schaal te annuleren", laat KLM weten.
KLM "onderschrijft de noodzaak om aanvullende maatregelen te nemen", zegt een woordvoerster. De maatschappij benadrukt dat het gedwongen reduceren van opstappende passagiers zeer ongewenst is en "eenmalig en kortstondig" moet zijn. "Het kan niet zo zijn dat de gebruikers van de luchthaven structureel opdraaien voor de capaciteitsproblemen van Schiphol", aldus KLM.
Transavia gaat minder stoelen verkopen
Transavia zal deze zomer aanzienlijk minder stoelen verkopen met vertrek vanaf Amsterdam en denkt ook dat annuleringen nodig zullen zijn door het besluit van Schiphol om deze zomer veel minder passagiers te gaan verwerken. De luchtvaartmaatschappij maakte donderdag maatregelen voor de zomer (van 7 juli tot en met 28 augustus) bekend.
"Onze passagiers willen duidelijkheid. Om zoveel mogelijk teleurstelling te voorkomen, remmen we daarom de verkoop van tickets voor de zomer door nog maar een zeer beperkt aantal tickets te verkopen en verkleinen we het maximum aantal passagiers op een aantal vluchten", aldus Marcel de Nooijer, directievoorzitter van Transavia in een verklaring.
De luchtvaartmaatschappij vreest dat annuleringen ook nodig zijn, maar probeert dit "zoveel mogelijk te beperken". In de loop van volgende week denkt Transavia hierover meer duidelijkheid te hebben. "Passagiers van wie de vlucht wordt geannuleerd, ontvangen hierover een bericht. Omboeken van het ticket in de zomervakantie is beperkt mogelijk vanwege de beperkte beschikbaarheid van capaciteit in de zomer door de restricties van Schiphol."
Transavia blijft gewoon tickets verkopen vanaf Eindhoven, Rotterdam en Brussel, maar de vluchten lopen hier wel snel vol.
Benschop: niet ingrijpen is onverantwoord
Het is niet verantwoord om zonder maatregelen de zomer in te gaan op Schiphol. Dat heeft topman Dick Benschop van de luchthaven gezegd tijdens een toelichting op de beslissing om een dagelijks maximum aan het aantal reizigers in te stellen. "Daarom hebben we besloten om nu al in te grijpen zodat mensen tijdig weten wat er gaat gebeuren."
Volgens Benschop zijn de problemen op Schiphol te groot om op vrijwillige basis op te lossen. De topman stelt dan ook dat het schrappen van vluchten in overleg met de slotcoördinator, die alle start- en landingsrechten coördineert, de beste mogelijkheid is. Benschop stelt dat ook andere grote Europese luchthavens als Heathrow in Londen en het vliegveld van Frankfurt vergelijkbare maatregelen nemen.
Schiphol zegt luchtvaartmaatschappijen die naar andere vliegvelden uitwijken en daardoor extra kosten maken, te gaan helpen. Daarnaast beseft Schiphol "reuzegoed" dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties claims bij het vliegveld neer kunnen leggen. "Daar zullen we ook op ingaan."
Benschop denkt niet aan opstappen zei tijdens de persconferentie over de problemen die deze zomer op de luchthaven spelen dat hij niet van plan is op te stappen. Hij ziet het als zijn "grote opgave om de boel aan te pakken. En daar voel ik me ook in gesteund."
Luchtvaartkoepel BARIN bekritiseert plannen Schiphol
Het plan van Schiphol om het aantal reizigers op de luchthaven deze zomer terug te brengen kan op weinig sympathie rekenen van BARIN. De belangenvereniging voor luchtvaartmaatschappijen vindt dat er te laat actie wordt genomen en denkt dat de plannen niet het gewenste effect zullen hebben.
Deze zomer kunnen onder meer vanwege personeelstekorten bij de beveiliging minder reizigers gebruikmaken van Schiphol. De luchthaven legt zichzelf een maximaal aantal reizigers per dag op deze zomer op om te grote drukte te voorkomen en daarom moeten er vluchten worden geschrapt. "BARIN is zich er terdege van bewust dat deze uitdagingen ook op andere Europese luchthavens bestaan, maar we betreuren elke annulering hier op Schiphol!", laat de organisatie weten.
De slotcoördinator van de luchthaven gaat in overleg met de verschillende luchtvaartmaatschappijen om de lagere aantallen te bereiken. In juli zijn er volgens Schiphol dagelijks zo'n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten. BARIN zegt Schiphol volledig aansprakelijk te stellen voor alle financiële schade van de luchtvaartmaatschappijen als gevolg van de maatregelen.