• Het moederbedrijf van luchthaven Schiphol heeft de winst afgelopen jaar zien stijgen, terwijl er fors geïnvesteerd wordt in de kwaliteit.
  • Schiphol meldde begin dit jaar voor een recordbedrag van 1 miljard euro te hebben geïnvesteerd in 2024, ruim 40 procent meer dan in het jaar daarvoor.
  • Afgelopen zomer kondigde het luchthavenbedrijf nog aan ook de komende jaren miljardeninvesteringen te gaan doen in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening.
  • Lees ook: Luchtvaart in Nederland bijna weer op het niveau van voor corona

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat “noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken”.

De Schiphol Group realiseerde vorig jaar een omzet van ruim 2,2 miljard euro, tegen meer dan 1,8 miljard euro een jaar eerder. Gecorrigeerd voor eenmalige baten en lasten bleef daar 280 miljoen euro van over, tegen 101 miljoen euro een jaar eerder.

De vrije kasstroom, dus hoeveel geld er concreet binnenkomt of wegvloeit, was vorig jaar 405 miljoen euro negatief. Dat is het gevolg van de investeringen.

Schiphol meldde begin dit jaar voor een recordbedrag van 1 miljard euro te hebben geïnvesteerd in 2024, ruim 40 procent meer dan in het jaar daarvoor. De helft daarvan ging naar onderhoud en reparatie, de andere helft in verduurzaming en vernieuwing. Afgelopen zomer kondigde het luchthavenbedrijf nog aan ook de komende jaren miljardeninvesteringen te gaan doen in de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. In totaal voor 6 miljard euro over een periode van vijf jaar.

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen, gaf topman Pieter van Oord aan in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

Schiphol wil de havengelden, die luchtvaartmaatschappijen betalen om gebruik te maken van het vliegveld, vanaf april met 41 procent verhogen. Dat is noodzakelijk om de grote investeringen in Schiphol mogelijk te maken, in de kwaliteit van Nederlands grootste luchthaven. "Dat gaat gepaard met een bonnetje en daar zijn luchtvaartmaatschappijen niet blij mee. Maar het zijn zinvolle investeringen. Airlines erkennen ook het ruimtegebrek en dat een kwalitatief goede luchthaven in hun belang is", stelt Van Oord.

Sterke vraag naar vliegreizen op Schiphol

Schiphol verwerkte in totaal 473.815 vluchten in 2024. Daarmee komt de Amsterdamse luchthaven weer in de buurt van de 496.826 vluchten in 2019, het laatste jaar voordat de coronapandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

Op deze vluchten zaten 66,8 miljoen passagiers. ACI Europe, de koepelorganisatie van Europese luchthavens, meldde dit aantal al eerder deze week Daarmee staat Nederlands grootste luchthaven op de vierde plek van drukste luchthavens, onder Paris Charles de Gaulle.

Schiphol merkt dat de vraag naar vliegreizen nog altijd hoog is, ondanks de gestegen ticketprijzen. Daardoor verwacht het luchthavenbedrijf dat zowel het aantal vluchten als het aantal reizigers dit jaar verder toeneemt. Op de lange termijn is Schiphol minder zeker, gezien de plannen om het aantal vluchten te verminderen. Het aantal reizigers zal daarentegen wel blijven stijgen, is de verwachting. Aanleiding daarvoor is het inzetten van grotere vliegtuigen door luchtvaartmaatschappijen.

LEES OOK: Schiphol wil extra terminal bouwen om passagiers betere service te kunnen bieden