- De Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor luchthaven Schiphol en Lelystad Airport.
- Het gaat volgens een woordvoerder van de Schiphol Group om een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
- Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen is omstreden.
- Lees ook: Kabinet biedt 3.000 ‘piekbelasters’ in nieuwe stikstofregeling een premie van 120% van bedrijfswaarde bij uitkoop
De Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor luchthaven Schiphol en Lelystad Airport. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthavenuitbater na eerdere berichtgeving door het NRC en de Volkskrant.
Eerder op maandag werd juist nog gemeld dat de Schiphol Group op zoek is naar boeren die zich willen laten uitkopen.
Het gaat volgens de woordvoerder om een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Voor Lelystad Airport draait het om een aantal veehouders rond het Naardermeer en op de Veluwe. Details over hoeveel veehouders, geld en stikstofruimte er met die uitkoopregelingen zijn gemoeid, worden niet gemeld door Schiphol, dat bezig is natuurvergunningen te verkrijgen.
Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht krijgen bij de uitkoop van boeren en andere bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie in het beleid.
Schiphol zei eerder op de dag nog voorstander te zijn van zo'n gecoördineerde aanpak vanuit de overheid. Het kabinet wil de plannen in 2023 uitwerken en Schiphol zei dan te kijken "wat dit precies betekent voor onze stikstofopgave en ons initiatief om veehouders te benaderen". Tot er meer duidelijkheid is wil de luchthavenuitbater blijven werken aan "maatregelen voor de aanvraag van een natuurvergunning, volgens het huidige beleid".
De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol te maken stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatste tijd flink afgenomen.
De bedoeling is, als Lelystad opengaat, dat er jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal 10.000 vluchten gaan.
Directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu noemt het een "heel kwalijke zaak". "Nederland heeft nu eerst fikse stikstofreductie nodig voor de natuur. Dat betekent zeker geen uitruil van stikstofuitstoot van boeren naar de luchtvaart."
Demmers zegt dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het verminderen van stikstofuitstoot, ook de luchtvaart. Dat Schiphol Group boeren wil uitkopen om zelf extra stikstofruimte te creëren vindt Natuur & Milieu "cowboygedrag".