- Schiphol beperkt het maximumaantal reizigers ook in september en oktober.
- Het maximum voor de twee maanden ligt lager dan het ingestelde plafond in augustus, omdat er vanwege seizoenseffecten een extra lange veiligheidscontrole wordt verwacht.
- Met name tijdens de herfstvakantie verwacht de luchthaven problemen.
- Lees ook: Schrappen vluchten Schiphol leidt tot forse stijging compensatieclaims – maar daar zitten wel haken en ogen aan
Ook in de maanden september en oktober geldt er een maximumaantal reizigers op Schiphol, heeft de luchthaven bekendgemaakt. In september kunnen er maximaal 67.500 reizigers per dag lokaal vertrekken. In oktober gaat het om 69.500 reizigers.
Op de meeste dagen in september is de capaciteit van de luchthaven ongeveer in lijn met het verwachte aanbod. Maar in oktober valt de herfstvakantie. Schiphol verwacht dat er in en rond de twee weken van de herfstvakantie per dag gemiddeld 3.500 lokaal vertrekkende passagiers teveel zullen zijn, meldt de luchthaven in een persverklaring. Vooral dan zullen er dus maatregelen genomen moeten worden.
Schiphol stelt dat de slotcoördinator afspraken gaat maken met luchtvaartmaatschappijen over welke maatregelen nodig zijn. Dat gebeurde ook bij de eerdere beperkingen. De luchthaven stelde voor juli en augustus voor het eerst een maximum in voor het aantal reizigers dat vanaf de luchthaven vertrekt. Personeelsproblemen bij de beveiliging zorgden voor lange rijen en zelfs enkele keren tot opstootjes in de meivakantie. Om de veiligheid te waarborgen werd de capaciteit van de luchthaven aangepast aan het beschikbare aantal beveiligers.
Het aantal beveiligers neemt gestaag toe, aldus Schiphol in de persverklaring. Vanaf augustus komen er ongeveer 200 beveiligers bij. Vanaf oktober komen daar naar verwachting nog eens 80 beveiligers bij.
Het aantal reizigers ligt in beide maanden lager dan het maximum in augustus, ondanks dat er meer beveiligers beschikbaar zijn. Schiphol wijst daarvoor naar het feit dat reizigers in die maanden doorgaans meer kleding aan hebben. Daardoor duurt de veiligheidscontrole wat langer dan in de zomermaanden.
Het advies aan reizigers blijft om naar Schiphol te komen op het tijdstip dat de luchtvaartmaatschappij aangeeft, maar maximaal vier uur voor vertrek van het vliegtuig.
Vliegmaatschappijen hoopvol over herfstvakantie
Transavia geeft aan "alles op alles te zetten" om zoveel mogelijk mensen op reis te kunnen laten gaan. Wat de precieze impact zal zijn is vooralsnog onbekend, over anderhalve week volgt daar meer duidelijkheid over.
Ook TUI laat weten dat momenteel nog onbekend is wat de gevolgen zijn voor reizigers. Zo zijn de slots op Schiphol voor die periode nog niet bekend. Toch vertrouwt de woordvoerder erop dat herfstvakanties door kunnen gaan. "Het lukt ons in de zomer, dus moet het in de herfst ook lukken."
Luchtvaartmaatschappij KLM verwacht eveneens geen vluchten te hoeven annuleren als gevolg van de maximale reizigersaantallen die Schiphol instelt voor september en oktober. Het bedrijf zal minder stoelen verkopen voor Nederlandse reizigers in die periode. In tegenstelling tot bij vakantievliegers worden tickets bij KLM vaak later geboekt en in kleinere aantallen.
KLM zegt met Schiphol in gesprek te blijven. Doel daarvan is om "beperkingen voor de KLM-operatie en onze klanten te voorkomen".
Overigens zal KLM de tickets die in Nederland niet op de markt komen, wel proberen in het buitenland te verkopen aan reizigers die op Schiphol overstappen. Die overstappers tellen namelijk niet mee voor het maximum van Schiphol, want zij hoeven hier niet door de veiligheidscontrole.
Rotterdam Airport kan geen vluchten overnemen, Groningen wel
Luchthaven Rotterdam The Hague Airport kan in de herfst geen vluchten van Schiphol overnemen. Volgens een woordvoerder is er simpelweg geen ruimte. "We zitten aan onze taks tot eind oktober, alle slots zijn ingevuld."
Eind juni maakte de luchthaven al bekend de laatste vrije plekken tot eind augustus te hebben ingevuld. Toen gingen de laatste plekken voor het grootste gedeelte naar TUI Fly. Ook Corendon verplaatste eerder vluchten naar Rotterdam.
Dat er op Rotterdam geen plek is, is een tegenvaller voor luchtvaartmaatschappijen. Corendon gaf in een eerdere reactie op de aankondiging van Schiphol aan geen vluchten te willen schrappen, maar zo nodig juist uit te wijken naar Rotterdam. Of de maatschappij ook nog alternatieve uitwijkmogelijkheden ziet, kon een woordvoerster niet direct aangeven nadat Rotterdam The Hague Airport zei geen plek te hebben.
Op Groningen Airport Eelde is nog wel genoeg ruimte om vluchten van Schiphol over te nemen, ziet directeur van de luchthaven Meiltje de Groot. Wat De Groot betreft staat de deur voor luchtvaartmaatschappijen open. "Hier zijn geen wachtrijen. Zelfs als je een halfuur van tevoren komt, kan je waarschijnlijk nog wel mee met de vlucht."
Miljoenen extra schade voor maatschappijen
De extra beperkingen op Schiphol in september en oktober zorgen waarschijnlijk voor miljoenen euro's extra schade voor luchtvaartmaatschappijen. Dat bedrag komt dan bovenop alle schade waar de branche deze zomer al mee te maken heeft, voorziet voorzitter Marnix Fruitema van BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen.
Doordat Schiphol maanden langer vasthoudt aan maxima voor het aantal dagelijks vertrekkende reizigers, kunnen de maatschappijen veel minder tickets verkopen en lopen ze dus omzet mis. Fruitema noemt de aankondiging van de luchthaven van dinsdag "zeer teleurstellend" en "onverwacht". Hij wijst erop dat Schiphol eerder nog zei dat het in augustus al weer beter zou gaan. "Ik weet ook niet meer wat ik van Schiphol moet geloven."
De branchevoorman die maatschappijen als Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines, China Southern Airlines en Delta tot zijn achterban mag rekenen, vindt dat het imago van Schiphol een extra deuk oploopt. Hij geeft aan dat het jaren kan duren voor er in het buitenland weer net zo naar Schiphol wordt gekeken als voorheen. Dat ook andere grote luchthavens, bijvoorbeeld Heathrow, de laatste tijd met problemen kampen, zou daar niets aan af doen.
Inmiddels zouden er ook al enkele maatschappijen overwegen om het aantal vluchten op Schiphol te minderen of een andere Europese hub te zoeken. Fruitema noemt geen namen, maar schetst wel dat iedereen in de luchtvaart die vanuit bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Azië naar Schiphol kijkt afgeschrikt wordt door alle chaos op de luchthaven en vooral ook door het kabinetsvoornemen om het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol structureel te verlagen naar 440.000 per jaar. "Dan krab je je toch achter de oren of je hier nog wil investeren", aldus Fruitema.
Consumentenbond: reiziger gedupeerd door wanbeleid Schiphol
Het is "heel jammer en betreurenswaardig" dat Schiphol zijn zaakjes nog steeds niet voor elkaar heeft, zo typeert de Consumentenbond de recente chaos en extra beperkingen op de luchthaven. "Door wanbeleid van Schiphol worden consumenten nu gedupeerd", stelt een woordvoerster.
Ze wijst erop dat de planning van vluchten maanden van tevoren gebeurt. "Het is al maanden bekend hoeveel mensen er nu via Schiphol vervoerd zouden moeten worden. Heel amateuristisch dat de problemen nog steeds niet opgelost zijn", zegt de woordvoerster. Zij stelt dat Schiphol eerder maatregelen had moeten nemen.
"Consumenten hebben heel veel stress van de aanhoudende problemen, het is elke keer maar afwachten waar je in terecht komt op Schiphol. En in sommige gevallen zijn mensen ook financieel gedupeerd", aldus de woordvoerster. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die hun vlucht hebben gemist of van wie de vlucht wordt verplaatst naar een andere datum. Ook kunnen reizigers volgens de bond worden benadeeld doordat ze een duurdere vlucht moeten boeken.
Om die schade in kaart te brengen opende de Consumentenbond in juni een meldpunt. Daar zijn tot nu toe 350 meldingen binnengekomen. "We onderzoeken nog of we een massaclaim kunnen beginnen. We kijken hoe we Schiphol aansprakelijk kunnen stellen voor de schade", vertelt de woordvoerster. Wanneer hier duidelijkheid over is kan zij nog niet zeggen.