- Schiphol gaat luchtvaartmaatschappijen die in oktober vluchten annuleren of passagiers omboeken, een vergoeding bieden van 350 euro per passagier, aldus De Volkskrant en De Telegraaf.
- De annuleerbonus kan de luchthaven in theorie meer dan 4 miljoen euro per dag kosten.
- Vanaf eind september zou de drukte om Schiphol beter beheersbaar moeten worden.
- Lees ook: Zo ziet het intensieve programma van 4 maanden voor steward of stewardess eruit bij Singapore Airlines, een van de beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld
Het beperken van passagiersaantallen om de drukte op Schiphol beter aan te kunnen kan de luchthaven miljoenen euro’s per dag kosten, zo melden De Volkskrant en De Telegraaf.
Vanwege de drukte en personeelskrapte stelde Schiphol maatschappijen vorige week de vraag om het aantal dagelijks vertrekkende passagiers tot minstens eind oktober met gemiddeld 18 procent omlaag te brengen. Dat bleek nodig omdat er minder beveiligers beschikbaar zijn dan gepland.
Schiphol stelt het dagelijkse maximum lokaal vertrekkende passagiers, dus zonder de vertrekkende reizigers die overstappen, voor september bij naar 54.500. Dat waren er eerder 67.500. Voor oktober gaat dit maximum omlaag van 69.500 naar 57.000 per dag.
De Volkskrant en De Telegraaf melden dat Schiphol luchtvaartmaatschappijen een annuleerbonus van 350 euro per geschrapte passagier wil bieden. Het gaat volgens de luchthaven om een tijdelijke financiële stimulans. “We zien dat het heel lastig is voor de vliegmaatschappijen om op korte termijn het aantal passagiers te beperken”, zegt een woordvoerder van de luchthaven tegen De Volkskrant.
In De Telegraaf reageren bedrijven uit de reiswereld verbaasd op de vergoedingen die Schiphol biedt aan luchtvaartmaatschappijen. De vraag is namelijk of dit geld niet beter besteed had kunnen worden aan het inhuren van meer beveiligers.
"Bij mijn weten is het nog niet eerder gebeurd dat een luchthaven luchtvaartmaatschappijen wil betalen om niet te vliegen. De nood is kennelijk zo hoog dat de luchtvaartmaatschappijen van verdere claims gevrijwaard worden", zegt luchtvaartdocent Joris Melkert van de TU Delft tegen de krant.
Een snelle rekensom leert dat de reductie van oktober met 12.500 passagiers per dag bij een vergoeding van 350 euro per passagier een kostenpost van bijna 4,4 miljoen euro kan opleveren voor Schiphol.
Drukte op Schiphol pas eind september minder
Reizigers kunnen op Schiphol de komende dagen weer extreem lange rijen verwachten. De beperkingen die Schiphol luchtvaartmaatschappijen heeft opgelegd, kunnen waarschijnlijk nog niet goed genoeg worden nageleefd, waardoor slotcoördinator ACNL op drukte zoals vorige week maandag rekent. Toen stonden er door tekorten aan beveiligers urenlange rijen en misten reizigers hun vlucht.
Airport Coordination Netherlands (ACNL) verwacht dat de maatregelen in de loop van volgende week effect gaan hebben. "Op zo'n korte termijn is het lastig om de capaciteit terug te brengen. De komende dagen moeten overbrugd worden. Het is reëel dat er de komende dagen weer lange wachtrijen tot buiten staan", aldus directeur Hugo Thomassen.
Hij verwees wel naar Schiphol zelf om concrete verwachtingen uit te spreken. BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, zei ook de komende dagen veel drukte te verwachten.
ACNL heeft deze week aan 45 maatschappijen laten weten met hoeveel zij iedere dag hun aantallen vertrekkende reizigers moeten terugbrengen. Zij kijken hoe ze dat gaan oplossen en stemmen dat vervolgens af met de slotcoördinator en communiceren dit daarna met reizigers. Thomassen kreeg al van ongeveer tien maatschappijen antwoord, "wat best snel is".