- Schiphol heeft vorig jaar 52,5 miljoen reizigers ontvangen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.
- Vakbond FNV vreest voor nieuwe chaos op de luchthaven, als vliegmaatschappijen niet snel in actie komen om het torenhoge tekort aan bagageafhandelaars aan te pakken.
- Schiphol zegt in een reactie samen met vliegmaatschappijen op te trekken om het personeelstekort onder bagageafhandelaars tegen te gaan.
- Lees ook: Komende meivakantie moet Schiphol weer zonder problemen draaien, volgens interim-topman
Schiphol heeft vorig jaar 52,5 miljoen reizigers ontvangen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat daarbij om mensen die van, naar of via de luchthaven vlogen.
Toch is dat aantal nog altijd minder dan in 2019, het laatste jaar voordat de coronacrisis uitbrak. Dat geldt ook voor Eindhoven Airport. Rotterdam The Hague Airport ontving wel meer reizigers.
Via Schiphol reisden in 2019 nog 71,7 miljoen reizigers, ongeveer een kwart meer dan in 2022. Toch zag de luchthaven naar eigen zeggen vorig jaar “het herstel van de coronapandemie doorzetten”.
Naast het aantal reizigers nam ook het aantal vliegbewegingen op Schiphol toe, met 49 procent tot bijna 400.000. Dat is alsnog minder dan voor corona. Toen noteerde de luchthaven bijna 500.000 vliegbewegingen.
Lees ook: Corendon gaat vakantievluchten vaker vanuit Brussel uitvoeren: te veel problemen op Schiphol
Ook het aantal reizigers dat in 2022 vloog via Eindhoven Airport nam toe, van 2,7 miljoen naar 6,3 miljoen. Rotterdam The Hague Airport ontving ruim 2,1 miljoen passagiers, 180 procent meer dan een jaar eerder. Dat is bijna 1 procent meer dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Net als op Schiphol wisten ook deze luchthavens het aantal vliegbewegingen te verhogen, maar ook deze cijfers bleven onder het niveau van 2019.
FNV vreest nieuwe chaos op Schiphol in 2023
FNV vreest nieuwe chaos op Schiphol, als luchtvaartmaatschappijen niet snel in actie komen om het torenhoge tekort aan bagageafhandelaars aan te pakken. Volgens de vakbond zijn de problemen op de luchthaven nog altijd niet opgelost. Op het gebied van afhandeling van bagage zou het vliegveld totaal niet klaar zijn voor de zomer.
"Bij de beveiligers op Schiphol zien we dat er nu echt wat verbetert dankzij betere arbeidsvoorwaarden, een uitgebreide wervingscampagne en betere werkroosters. Maar bij de afhandelaars is de werkdruk nog altijd veel te hoog, omdat er te weinig mensen zijn", zegt FNV-campagneleider Joost van Doesburg in een toelichting.
Op Schiphol ontstonden afgelopen zomer grote problemen door tekorten aan beveiligers en afhandelingspersoneel. De wachttijden liepen enorm op en mensen misten hun vlucht. De luchthaven probeert onder meer om via een grote wervingsactie nieuwe beveiligers aan te trekken. Voor het komende zomerseizoen denkt Schiphol honderden nieuwe beveiligers nodig te hebben.
Van Doesburg heeft de indruk dat het Schiphol wel gaat lukken om tijdig aan de meer dan achthonderd nodige extra beveiligers te komen. Bij de afhandeling loopt het tekort evenwel op tot vele honderden mensen, geef hij aan. Medewerkers hebben volgens hem wel een loonsverhoging van 10 procent gekregen, maar daarmee zouden de afhandelaars nog steeds rond het minimumloon worden betaald. "Dat is te laag om mensen voor langere tijd in dienst te houden, want mensen kunnen ook elders aan de slag", stelt de FNV'er.
FNV heeft de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol via een brief opgeroepen om in gesprek te gaan met de afhandelingsbedrijven die ze inhuren. Volgens Van Doesburg is het aan de maatschappijen om met een oplossing te komen. Dat betekent in de ogen van de bond dat ze met extra geld over de brug moeten komen.
Afhandelbedrijven als Swissport of Aviapartner, die op Schiphol zijn verenigd in werkgeversvereniging WPBL zouden er niet zo goed voor staan dat ze makkelijk uit eigen initiatief grote verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden kunnen doorvoeren.
"Als er niet snel iets gebeurt, dan gaan we deze zomer weer hetzelfde beeld krijgen als de vorige. En daar zit niemand op te wachten", waarschuwt Van Doesburg. Vorig jaar ontstonden de eerste problemen rond de meivakantie. Dat lijkt nu ook een kritiek moment te worden, denkt de vakbondsman.
Tekort aan bagageafhandelaars wordt aangepakt, zegt Schiphol
Schiphol en luchtvaartmaatschappijen trekken samen op om het personeelstekort onder bagageafhandelaars tegen te gaan. Dat laat een woordvoerder van de luchthaven weten.
Weliswaar zijn de maatschappijen verantwoordelijk voor de afhandelaars, maar volgens de woordvoerder van Schiphol zijn "alle partijen verantwoordelijk voor een goed proces" op het vliegveld.
Volgens de zegsman van Schiphol is ook het tekort onder bagageafhandelaars "niet nieuw". Hij geeft aan dat de hele luchtvaartsector op zoek is naar personeel, naast beveiligers en bagageafhandelaars bijvoorbeeld ook naar schoonmakers.
Om die tekorten een halt toe te roepen, organiseert Schiphol samen met de luchtvaartmaatschappijen binnenkort een banenmarkt. Dat is opvallend, omdat Schiphol niet direct verantwoordelijk is voor het werven van bagageafhandelaars. Dat zijn de luchtvaartmaatschappijen. Maar de problemen die als gevolg van een tekort aan personeel kunnen ontstaan, hebben wel degelijk invloed op de processen op Schiphol.
"Daarom moeten we er gezamenlijk voor zorgen dat de zaken op orde zijn", aldus de woordvoerder. "Momenteel is alles erop gericht om alle reizigers die via Schiphol vliegen in de meivakantie op vakantie te kunnen laten gaan."
Volgende week komt Schiphol samen met luchtvaartmaatschappijen en bagagehandelaars om te bespreken of er tijdens die vakantieperiode opnieuw beperkingen gaan gelden. Maar details over het aantal bagageafhandelaars dat nodig is om de continuïteit op de luchthaven te waarborgen, kan de woordvoerder niet geven.