De nieuwe A-pier op Schiphol wordt in april 2027 in gebruik genomen, wat acht jaar later is dan oorspronkelijk gepland. Door deze langdurige vertraging vallen de kosten voor de pier, waar reizigers zullen boarden en uitstappen, aanzienlijk hoger uit dan verwacht. Schiphol schat nu dat de totale kosten bijna 1,4 miljard euro zullen bedragen.

Schiphol doet de aankondiging nadat de luchthaven aan “een zeer nauwkeurige planning” heeft gewerkt met bouwbedrijf BAM, dat verantwoordelijk is voor het afbouwen van de pier. “We zijn blij dat we nu met vertrouwen vooruit kunnen kijken naar een nieuwe opleverdatum”, zegt uitvoerend directeur Sybren Hahn, verantwoordelijk voor de infrastructuur op Schiphol.

Slopend bouwproces

De bouw van de A-pier is “verre van vlekkeloos verlopen”, zegt Hahn verder. Zo was de bouwklus eerder in handen van Ballast Nedam en TAV, maar deze bouwbedrijven werden van het project afgehaald. Dat deed Schiphol na vertragingen en kostenoverschrijdingen. Daarop hebben de ondernemingen Schiphol in december aangeklaagd. Volgens Hahn droegen die ontwikkelingen “allemaal niet bij aan de voortgang”.

Schiphol en BAM streven ernaar de pier eind 2026 op te leveren. In de periode daarna worden de nieuwe systemen getest en worden mensen die werken op de luchthaven ingewerkt.

LEES OOK: Kabinet snijdt in nachtvluchten Schiphol – ook zijn de luidste vliegtuigen niet meer welkom na 23.00 uur