- Rederij Maersk ontwikkelde een drijvend oplaadsysteem dat stationair draaiende schepen kan voorzien van elektriciteit.
- De oplaadboeien leveren stroom die wordt opgewekt door windmolenparken op zee en door elektriciteitscentrales aan land.
- Stillstrom is bedoeld voor schepen die wachten om toegelaten te worden tot een haven en nu hun elektriciteit betrekken uit op fossiele brandstoffen draaiende generatoren aan boord.
- Lees ook: Een miniatuurversie van het Suezkanaal moet scheepspersoneel helpen herhaling van dramatische blokkade te voorkomen
Rederij Maersk ontwikkelde een oplaadsysteem voor op zee. Het systeem genaamd Stillstrom kan schepen gaan voorzien van elektriciteit die wordt opgewekt door offshore windmolenparken en door elektriciteitscentrales aan land. Later dit jaar zal er voor de Britse kust proef worden gedraaid met een oplaadboei.
De boeien zijn bedoeld voor stationair draaiende schepen die wachten om toegelaten te worden tot een haven en nu nog van elektriciteit worden voorzien door vervuilende generatoren. Volgens Sebastian Klasterer Toft van Stillstrom zullen havens in Europa, de VS en in delen van Azië waar al stroom wordt opgewekt, als eerste aan de beurt zijn.