- The Bamboovement lanceert deze maand duurzame wegwerpscheermesjes.
- Hiermee wil de Amsterdamse startup een nog onontgonnen segment van de markt voor verzorgingsproducten veroveren.
- Business Insider sprak met CEO Joshua van den Hurk.
- Lees ook: Van eetbare algenverpakkingen tot bioplastic van olijfpitten, dit is hoe 7 startups plasticvervuiling bestrijden
Ieder jaar gooien consumenten wereldwijd vijf miljard plastic scheermesjes weg. The Bamboovement wil met hun eco-friendly razor een deuk maken in die enorme, groeiende plastic afvalberg.
“Een duurzaam wegwerpscheermes klinkt misschien paradoxaal”, lacht CEO Joshua van den Hurk aan de telefoon. Maar het scheermes van de online retailer en het drie jaar oude Nederlandse verzorgingsproductenmerk is voor 99 procent gemaakt van houtafval.
Die overgebleven procent is weliswaar van plastic, maar als je van een jaarlijkse afvalberg van vijf miljard plastic scheermesjes naar omgerekend 50 miljoen kan gaan, is dat een hele grote win voor het milieu. En voor Van den Hurks’ persoonlijke missie van “plasticreductie”.
The Bamboovement verkoopt al drie jaar lang verschillende duurzame verzorgingsproducten: tandenborstels en kammen van bamboe of verpakkingsvrije shampoo en conditioners. Met de eco-friendly razor hoopt Van den Hurk een nieuw gat in de markt te vullen. Behalve het veiligheidsscheermes, bestaan er eigenlijk geen duurzame wegwerpvarianten.
Business Insider sprak met Joshua Den Hurk over The Bamboovement, hun duurzame wegwerpmes en de toekomst van verantwoorde verzorgingsproducten.
Een biologisch afbreekbaar scheermes, kan je dat wel in je douchecabine of in de badkamer laten liggen?
Van den Hurk: "Het scheermes zal niet zomaar uit elkaar vallen in de badkamer. Voor het afbreken van het materiaal zijn extremere weersomstandigheden nodig, zonlicht en UV-straling. Je zult het ding heel lang in de badkamer moeten laten liggen voordat het zover is. Het is dus niet zo dat als je twee maanden op vakantie gaat, dat daarna je scheermes verdwenen is. Hij zal eerder bot zijn dan opgelost."
Waar is jullie duurzame scheermes van gemaakt en waarom bevat het nog steeds 1 procent plastic?
"Biocomposiet. Als je dat zegt, begrijpen de meeste mensen daar niet zoveel van. Het is een mengsel van houtsnippers, houtolie en hars. Als je dit samensmelt dan krijg je een harde stof die in plaats van plastic gebruikt kan worden. Biocomposiet wordt veel gebruikt voor meubilair of autobekleding."
"De juiste samenstelling vinden voor onze wegwerpscheermessen is een hele technische uitdaging geweest. Onze formule zorgt ervoor dat we nu een product kunnen maken dat voor 99 procent plasticvrij is. Die ene procent is bindmiddel. Voor het einde van het jaar willen we ook dat er uit hebben, zodat we uiteindelijk een volledig biologisch afbreekbaar scheermes kunnen leveren."
Maar het mes zelf is van metaal. Wat gebeurt daarmee?
"De messen van scheermesjes worden meestal wel al gerecycled. Die zijn het meest waardevol. Het plastic van een wegwerpmesje is niks waard, daarom wordt dit er vaak van afgebrand. De metalen mesjes worden hergebruikt."
"Een mooi voordeel van biocomposiet is dat het heel goed past in de circulaire economie. Als je kijkt naar de natuurlijke eigenschappen ten opzichte van plastic, dan kan je dit duurzame alternatief vaker recyclen. In de toekomst willen wij ons eigen recyclingsysteem opzetten, waarbij wij onze scheermesjes inzamelen. Zo kunnen we de mesjes opnieuw gebruiken en de biocomposiet omsmelten voor nieuwe producten. Bijvoorbeeld tot een scheerzeepbakje."
Dat doet denken aan Patagonia...
"Klopt. Het lijkt een beetje op het concept van Patagonia, waar je een versleten trui terugstuurt om te laten herstellen of hergebruiken. Wij willen dat als je ons product gebruikt hebt, dat je het daarna weer terug in het systeem kunt stoppen. Zo kan het opnieuw gebruikt worden om een ander product te maken en wordt het onderdeel van die volledige circulaire industrie."
Dollar Shave Club, Boldking, Gilette lanceren nieuwe scheermesjes met grote virale campagnes. Het is marketing die stoerheid, mannelijkheid, innerlijke kracht en met krachtige verhalen inclusiviteit uitstraalt. Hoe verkoop je een duurzaam, eco-vriendelijk scheermes?
"We willen ons onderscheiden in het feit dat onze messen unisex zijn. Vaak betalen vrouwen voor dezelfde kwaliteit messen meer dan mannen. Dat is de zogeheten pink-tax. Wij stralen uit dat onze messen voor iedereen zijn, dat geslacht niet bepalend is voor de prijs."
"In de scheermesjesmarkt is heel veel concurrentie. We lanceren deze maand onze wegwerpscheermessen, en dan zie je dat het een retailproduct is. Consumenten kopen hun wegwerpscheermessen bij de drogisterijen. Een premium model, dus met een vervangbare kop, is met name door merken als Dollar Shave Club en Boldking groot geworden door het aanbieden van de abonnementsvorm."
"Onze focus voor de wegwerpscheermessen ligt op de retailmarkt. Vanaf eind mei liggen ze in de winkels van Dille & Kamille en verder zijn we in gesprek met grote retailers om na de zomer daar te lanceren. Dan zie je ze meer bij supermarkten."
"Als we ons premium-model gaan lanceren, dan komt de nadruk op online campagnes. Daarin willen wij ons onderscheiden met duurzame mesjes van hoge kwaliteit. We hopen dat mensen ons daarin gaan vinden, als een persoonlijke bijdrage om de plastic afvalberg kleiner te maken. Als campagne denken we aan het planten van bomen voor verkochte scheermessen."
Scheren is voor mannen decenialang 'mannelijk' geweest. The Best A Men Can Get. Past bomen planten daar wel bij?
"Als je kijkt naar de markt zie je dat Gilette een groot marktaandeel heeft. Hun campagnes waren in het verleden inderdaad erg krachtig. Maar je ziet dat een merk als Gilette de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren aan opkomende merken die elk een specifieke doelgroep aanspreken. Uit marktonderzoek blijkt dat het aantal klanten dat op zoek is naar duurzaamheid jaar op jaar toeneemt."
"Ik denk dat een aantal grote partijen steken laat vallen op het gebied van duurzaamheid. Zo zie ik een partij een scheermes produceren van 60 procent gerecycled plastic, maar de kop is dan 100 procent nieuw - 'virgin' - plastic. Daarmee overtuig je de op duurzaamheid lettende consument niet. Bij ons ligt de focus ook op inclusiviteit. Wij hebben geen zwarte of roze scheermesjes."
Je noemt als persoonlijke missie het 'reduceren van plastic vervuiling'. Waar komt die missie vandaan?
"Deels vanuit huis. Mijn ouders waren altijd bezig met duurzaam leven. We aten biologisch en letten op onze CO2-voetafdruk. Voor en tijdens mijn studie Bestuurs en Organisatiewetenschappen heb ik veel gereisd. Waar ik ook terechtkwam, in het Himalaya-gebergte tot aan de zoutvlaktes van Bolivia, overal lag plastic afval. Mijn studie heeft weinig te maken gehad met duurzaamheid. Toen ik mijn bachelor had afgerond wilde ik, in plaats van doorstuderen, mijn steentje gaan bijdragen aan het verminderen van plastic afval."
En die missie speelt ook een grote rol met hoe jullie het duurzame scheermes in de markt zetten. Niet alleen via online retail op de eigen site of retailers, maar in een bijzondere groeimarkt ter waarde van zo'n 50 miljard euro...
"Met The Bamboovement hebben we inderdaad onderzocht waar we de grootste impact kunnen maken. Dat bleek de hospitality-industrie te zijn. Dus hotelketens en luchtvaartmaatschappijen. Denk aan de amenity kits (gratis en vaak luxe verzorgingsproducten voor eenmalig gebruik, red.) die reizigers krijgen die business class vliegen. Of die je vindt in de badkamer van een hotelkamer. Dat zijn nu nog vaak producten die allemaal gemaakt zijn van plastic, terwijl er steeds meer duurzame alternatieven zijn."
"Dit was eigenlijk de industrie waar we ons aanvankelijk op wilden richten, maar door corona moesten we schakelen naar retail. Inmiddels hebben we wel ons eerste contract binnen met een luchtvaartmaatschappij. Welke mag ik nog niet zeggen."
Lees meer over startups die plastic afval willen verminderen:
- Van eetbare algenverpakkingen tot bioplastic van olijfpitten, dit is hoe 7 startups plasticvervuiling bestrijden
- Dit Brabantse familiebedrijf gebruikt gerecycled plastic voor zijn plantenpotten: ‘Als je dagelijks bezig bent met de natuur, moet je verantwoordelijkheid nemen
- Is zeewier de oplossing voor het plasticprobleem? Deze Londense startup maakt er verpakkingen van
- Coca-Cola investeert in Nederlandse plasticrecycler – de techniek van CuRe Technology is energiezuiniger dan bestaande methodes