Het bureau berekende dat op de vaart over de Atlantische Oceaan een toeslag
van 185 dollar per container gerechtvaardigd is. De reders zetten echter 607
euro op de factuur.

Bij de vaart tussen de EU en het Verre Oosten vragen de reders ongeveer
100 dollar te veel, aldus het rapport van Meyrick.

Verladersorganisatie EVO adviseert haar leden zeer kritisch om te gaan met
brandstoftoeslagen. De organisatie zet al jaren vraagtekens bij de wijze
waarop scheepvaartmaatschappijen de toeslag berekenen.

De EVO vindt dat de reders voor oktober een duidelijke methode moeten
opstellen. Vanaf 18 oktober mogen de reders namelijk geen gezamenlijke
tarieven meer afspreken in een kartel, na ingrijpen van EU-commissaris
Neelie Kroes (Concurrentie).

Het is lastig te bepalen hoeveel Nederlanders verladers de laatste jaren te
veel hebben betaald, aldus EVO-expert Ferdinand Kranenburg. Een grote
verlader die jaarlijks 50.000 containers naar de VS stuurt, heeft gauw 25
miljoen euro te veel brandstoftoeslag betaald. "Maar daar staat tegenover
dat sommige reders de vaste transportprijs wat lager vaststellen dan
realistisch is."

De reders berekenen de verladers tevens valutatoeslag en
handelingskosten. Ook daar is de samenstelling niet erg duidelijk, vindt
EVO. De organisatie in Zoetermeer behartigt de belangen van 30.000 bedrijven
die zaken laten vervoeren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl