Toen Scheepbouwer op 1 november 2001 het roer bij KPN overnam, stond het concern op het randje van de afgrond. Het bedrijf had met miljarden euro’s gestrooid voor de aanschaf van UMTS-licenties in Duitsland en Nederland en voor de overname van het Duitse E-Plus. Daarvoor was Scheepbouwer de baas bij postbedrijf TPG, dat in een veel rustiger vaarwater verkeerde.
Nog voordat hij benoemd werd, regelde Scheepbouwer noodkrediet bij banken. Intern draaide hij de duimschroeven aan. Er vielen duizenden ontslagen en extraatjes werden geschrapt. ,,Scheepbouwer wist het gevoel van urgentie bij het personeel over te brengen. Vanaf dat moment genereerde de crisis positieve energie”, schrijft voormalig KPN-manager Bernard van de Weert in zijn boek over de omslag bij KPN.
Respect
Dankzij de maatregelen maakte hij het bedrijf in korte tijd weer winstgevend en drong hij de schulden fors terug. Hij wist hierdoor zowel intern als extern respect af te dwingen.
Twee keer verlengde Scheepbouwer zijn contract bij KPN. In 2005 wilde hij de reorganisatie in het bedrijf verder afronden. 2009 koos hij opnieuw voor een verlenging. Nu was groei, vooral in het buitenland, de nieuwe uitdaging. Vooral de Duitse prijsvechter E-Plus bleek een steeds belangrijker groeimotor voor KPN.
Een keiharde werker
Sommigen betwijfelen of Scheepbouwer wel de juiste persoon was om de groeistrategie uit te voeren. ,,In iedere fase heb je een ander type leider nodig'', schrijft Van de Weert hierover. Een gebrek aan een goede opvolger lijkt een belangrijke reden te zijn geweest voor het aanblijven van Scheepbouwer. Het is dan ook moeilijk om in zijn schaduw te treden, stellen velen.
De Dordtse Scheepbouwer staat vooral bekend als een keiharde werker, die niet van opsmuk houdt. Openbare optredens beperkt hij volgens zijn collega's tot het strikt noodzakelijke.
Loopbaan in de transportwereld
Nadat Scheepbouwer zijn middelbare school-papiertje binnen had, begon hij zijn loopbaan in de transportwereld. Hier maakte hij snel carriere. In 1988 werd Scheepbouwer door toenmalig minister Neelie Kroes aangesteld om PTT Post te verzelfstandigen. Bij postbedrijf TPG was zijn belangrijkste moment waarschijnlijk de overname van het Australische TNT. Hiermee wordt TPG voor relatief weinig geld in één klap wereldspeler op de postmarkt.
Scheepbouwer heeft zijn succes goed weten te verzilveren. Hij is al jaren een van de best betaalde topbestuurders in Nederland. Dit leverde hem ook kritiek op, maar die wees hij doorgaans van de hand door erop te wijzen dat er niks betaald wordt, zolang hij niks presteert.
Officiële pensioenleeftijd
Hoewel hij de officiële pensioenleeftijd al gepasseerd is, zal Scheepbouwer na zijn vertrek waarschijnlijk niet lang op zijn lauweren rusten. Hij heeft eerder aangegeven nog door te willen werken, maar wat hij gaat doen is nog niet bekend. In ieder geval blijft hij diverse commissariaten bekleden, zoals bij het Havenbedrijf Rotterdam en RFS Holland Holding.
Als investeerder is Scheepbouwer actief bij internetwinkel Wehkamp en bij Oyens & Van Eeghen, een zakenbank die wordt geleid door voormalig ABN Amro-bestuurder Wilco Jiskoot. Zijn schaarse vrije tijd besteed Scheepbouwer aan golfen, zijn gezin en zijn oude Jaguar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl