- Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland is voor het tweede jaar op rij gedaald, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit.
- Wel daalde het aantal scaleups, zoals de snelgroeiende bedrijven genoemd worden, afgelopen jaar minder hard ten opzichte van het jaar ervoor.
- Ondanks de krimp blijven scaleups de banenmotor van Nederland: ze namen in de afgelopen drie jaar bijna 200.000 werknemers in dienst.
- Lees ook: Durfinvesteringen in Nederlandse startups en scaleups fors lager in derde kwartaal
Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland is het afgelopen jaar opnieuw gedaald. Het aantal scaleups nam in 2021 met 4,2 procent af van 2.720 tot 2.605 bedrijven, zo blijkt uit de cijfers van het jaarlijkse ScaleUp-onderzoek van het Erasmus Centre for Entrepreneurship en de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.
Het onderzoek geeft inzicht in high-growth firms (HGF) in Nederland, waarvan de omzet en het aantal werknemers jaarlijks met 20 procent groeit gedurende een periode van drie jaar.
In 2020 daalde het aantal scaleups al met 10,5 procent, afgelopen jaar heeft deze trend zich voortgezet door een tekort aan personeel en kritische investeerders.
Volgens de onderzoekers hebben niet alleen scaleups, maar het Nederlandse bedrijfsleven als geheel te maken met soortgelijke uitdagingen.
Het aantal bedrijven dat kromp in 2021 is met 11,4 procent toegenomen en maakt ruim 45 procent van het Nederlandse mkb uit. Groeiende bedrijven (matig, normaal of snel groeiend) zijn voor het eerst in drie jaar onder de helft gezakt en maken 49 procent van alle Nederlandse mkb-bedrijven uit.
Ondanks de krimp blijven scaleups de banenmotor van Nederland. In de afgelopen drie jaar hebben deze snelgroeiende bedrijven fors bijgedragen aan de Nederlandse economie door bijna 200.000 werknemers in dienst te nemen. Daarmee is het aantal nieuwe werknemers per scaleup de afgelopen drie jaar gestegen tot 75,6.
Daarnaast is het aantal voltijdsbanen per scaleup terug op het niveau van voor 2019 en gemiddeld met 34,3 procent per jaar in gegroeid, gemeten in voltijdsbanen. Dat is het hoogste groeipercentage sinds 2015.
Amsterdam nog altijd stad met meeste scaleups
De onderzoekers hebben ook de verdeling van scaleups in de provincies onder de loep genomen. Noord-Holland heeft nog altijd het hoogste percentage snelgroeiende bedrijven (21 procent), wat vooral te maken heeft met de ruim 300 scaleups die gevestigd zijn in Amsterdam.
Zuid-Holland zit z'n noorderbuur inmiddels op de hielen. Het biedt een thuis aan 20 procent van alle Nederlandse scaleups, een verschil van slechts 35 snelgroeiende bedrijven met Noord-Holland.
Vergelijkbaar met 2020 is ongeveer 55 procent van het aantal snelle groeibedrijven gevestigd in de top 3 provincies: Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant (16 procent).
Volgens het onderzoek is de groot- en detailhandel de sector met het grootste aantal snelgroeiende bedrijven, in 2021 staat de teller op 520. Op de tweede en derde plaats staan respectievelijk de sector consultancy, onderzoek & andere gespecialiseerde zakelijke dienstverlening met 335 bedrijven en de sector informatie en communicatie met 315 bedrijven.
Het percentage snelgroeiende bedrijven met vrouwelijke oprichters is de afgelopen jaren verder afgenomen van 13 procent in 2017 naar 9,9 procent in 2021.
Betere ondersteuning voor groeiende bedrijven nodig
Volgens Justin Jansen, hoofdonderzoeker en Senior Fellow bij het Erasmus Centre for Entrepreneurship, moet er in Nederland de komende jaren beter nagedacht worden over maatregelen om groeiende bedrijven te steunen met de uitdagingen die er nu liggen. "De uitdagingen om het juiste talent aan te trekken en bredere obstakels in de waardeketen hebben het leven van groeiondernemers een stuk ingewikkelder gemaakt", zegt hij.
"We moeten niet alleen oplossingen rondom kapitaal en talent bieden, maar zeker ook meer langdurige ondersteuning om doorslaggevende vaardigheden te ontwikkelen. Op dit moment zijn te veel maatregelen te generiek. En daarmee minder relevant om specifieke uitdagingen van snelgroeiende bedrijven en jonge scaleups te adresseren."