,,Het toevoegen van televisieactiviteiten aan onze portefeuilles in Nederland en België verbetert onze positie in deze landen aanzienlijk”, zegt Harri-Pekka Kaukonen, bestuursvoorzitter van Sanoma. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet met 4,3 procent tot 610,2 miljoen euro.
Dat werd onder meer veroorzaakt door lagere verkopen van tijdschriften. Een stijging van deadvertentieverkopen met 6 procent kon dit niet compenseren.
Bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 26,4 miljoen euro, ruim een kwart minder vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. De nettowinst daalde met 23 procent tot 18,5 miljoen euro.
De groep is via Sanoma Media Netherlands in Nederland onder meer uitgever van bladen als AutoWeek, Donald Duck, Libelle en Margriet. Het mediabedrijf beschikt met Nu.nl en startpagina.nl ook over verscheideneonlineactiviteiten. De Nederlandse activiteiten zijn goed voor ruim een vijfde van de omzet. Ruim de helft van de omzet wordt behaald in Finland.
Vorige maand maakten Sanoma en Talpa de overname van SBS Nederland bekend. Sanoma heeft 67 procent van SBS Broadcasting gekregen en Talpa het overige deel. SBS is ook uitgever van onder meer twee tv-gidsen. De overgenomen bedrijven waren in 2010 goed voor een gezamenlijke omzet van 404 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl