- Oliegrootmacht Saudi-Arabië wil met de futuristische stad Neom een groen visitekaartje afgeven.
- De nieuwe stad moet CO2-neutraal worden en krijgt onder meer vliegende, elektrische taxi’s.
- Tegelijk wil Saudi-Arabië zijn immense olievoorraden zo lang mogelijk blijven verkopen. Het uitfaseren van fossiele brandstoffen staat niet op de agenda.
- Lees ook: Saudi-Arabië gooit strategie voor oliemarkt mogelijk helemaal om in 2024 door Amerikaanse producenten uit de markt te drukken met prijsoorlog, stelt energie-expert
Van alle extravagante projecten waar oliegrootmacht Saudi-Arabië mee schermt, is Neom misschien wel het meest excentrieke. De aanvoerder van olielandenclub OPEC is van plan meer dan een 500 miljard dollar uit te geven aan een nieuwe, futuristische megastad.
De planning van Neom omvat een tiental afzonderlijke projecten. Het bekendst is The Line, een beoogde ‘verticale wolkenkrabber‘ van zo’n 200 meter breed en 170 kilometer lang met een spiegelende gevel.
Saudi-Arabië hoopt dat Neom een thuis wordt voor 9 miljoen mensen in een “verticale tuinstad” met dagelijkse benodigdheden op vijf minuten loopafstand.
Het land zegt dat hogesnelheidstreinen burgers in 20 minuten van de ene kant naar de andere kant van de stad zullen brengen. Er zijn geen wegen, verkeer of vervuiling en alles wordt aangedreven door hernieuwbare energie. Het doel is om veel meer gegevens over bewoners en diensten te verzamelen dan andere zogenoemde smart cities doen.
Ontwerp van het interieur van The Line. Foto: Neom
Neom richt zich sterk op luchtvervoer. Het plan is om de stad van vier luchthavens te voorzien voor internationale verbindingen. Momenteel zijn er directe vluchten van Neom Bay Airport naar de vliegvelden Dubai International en London Heathrow.
Neom investeert in duurzame en elektrische luchtvaart
Boom Supersonic, een Amerikaanse startup die een vliegtuig ontwerpt dat in 3,5 uur de Atlantische Oceaan kan oversteken en alleen duurzame vliegtuigbrandstof gebruikt, kondigde in november een investering van Neom aan. De omvang van de investering werd niet bekendgemaakt.
Sinds 2021 heeft Neom ook een joint venture met Volocopter, een Duits bedrijf dat elektrische, verticaal opstijgende en landende voertuigen ontwerpt. Die staan bekend als eVTOL's of vliegende taxi's. Ze zijn volledig elektrisch en zouden geen fossiele brandstof verbruiken.
Neom, dat 15 exemplaren van Volocopter heeft besteld, investeerde 175 miljoen dollar in een financieringsronde van Volocopter in november 2022.
CEO Borja Blond van de joint venture tussen Neom en Volocopter schetste afgelopen maand zijn ambities tijdens een presentatie op de Dubai Air Show, waar Business Insider aanwezig was. Het plan is dat Neom drie soorten eVTOL's van Volocopter gaat exploiteren: de VoloCity, de VoloRegion en de VoloDrone. Laatstgenoemde, is een onbemande versie die gebruikt kan worden voor vrachtvervoer.
Neom streeft ernaar om in 2025 een hele vloot te hebben, hoewel het niet duidelijk is om hoeveel vliegtuigen dat zou gaan.
"We geloven echt dat Volocopter dicht bij de certificering is", zei Blond. Volocopter wil graag een certificatie krijgen van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart vóór de start van de Olympische Spelen volgende zomer in Parijs. Het wil daar dan zijn eerste officiële vluchten uitvoeren.
De VoloCity van Volocopter. Foto: ANTHONY WALLACE/AFP via Getty Images.
De VoloCity heeft een actieradius van slechts 35 kilometer per vlucht is voor Saudi-Arabië vooral interessant als vliegende taxi om mensen rond te vervoeren in een regio als The Line.
Neom is van plan om de VoloRegion, met zijn topsnelheid van 137 kilometer per uur en actieradius van 220 kilometer, te gebruiken om passagiers tussen de verschillende delen van de megastad te vervoeren.
"We moeten de verschillende delen naadloos met elkaar verbinden en goed laten aansluiten op de visie die we hebben. In principe willen we werken met 100 procent hernieuwbare energie", aldus Blond.
Neom is van plan om 95 procent van het omliggende landschap onaangeroerd te laten, zodat het een van 's werelds grootste natuurreservaten wordt. The Line is ontworpen met enorme spiegels, deels om het uitgestrekte natuurlijke landschap te reflecteren.
Blond gaf aan dat Neom "niet de mogelijkheid biedt om grote start- en landingsbanen en veel vliegvelden te bouwen". De eVTOL's zouden daarom een goede oplossing voor de transportbehoeften van Neom zijn.
Saudi-Arabië is niet van plan fossiele brandstoffen uit te faseren
Het Neom-project zet groots in op het gebruik van hernieuwbare energie, maar tegelijkertijd verdient Saudi-Arabië nog altijd honderden miljarden dollars per jaar aan zijn olierijkdom.
Het toekomstplan Vision 2030, waar Neom en The Line deel van uitmaken, moet de economie van Saudi-Arabië minder afhankelijk maken van olie, maar de regering suggereerde onlangs dat er geen plannen zijn om de export van fossiele brandstoffen te reduceren.
Op de COP28-top werd energieminister prins Abdulaziz van Saudi-Arabië gevraagd of hij zou instemmen met het afbouwen van de winning van fossiele brandstoffen. "Absoluut niet", zei de minister tegen persbureau Bloomberg.
Volgens een onderzoek van de Britse zender Channel 4 en het Centre for Climate Reporting, dat in november werd gepubliceerd, omvat het Oil Sustainability Program van Saudi-Arabië een door de staat gesteund beleid om meer olie te verkopen in Afrika en Azië.
Over de discrepantie tussen de groene energieplannen van Saudi-Arabië en de status van het land als oliegrootmacht zei geopolitiek expert Jim Krane van de Rice University vorig jaar tegen Time: "De ambitie van de Saudi's is om als laatste het licht uit te doen op de mondiale oliemarkt. Ze willen dat de laatste druppel olie die nog wordt geproduceerd, uit een Saudisch veld komt."
De artikel is onderdeel van "Future of Sustainable Aerospace", een serie over groene industrietrends.