Het Japanse Lixil Group, een conglomeraat op het gebied van woninginrichting neemt het bekende Duitse sanitair merk Grohe over.
Hierdoor komt Grohe in Japanse handen. Lixil Group, legt samen met een eveneens Japanse bank bijna 2,7 miljard euro op tafel voor een belang van 87,5 procent. Dat maakte Grohe donderdag bekend. Grohe staat bekend om zijn luxe thermostaat kranen en masserende douchekoppen.
Topman zinspeelde op verkoop
Grohe is nu nog eigendom van twee private-equityfondsen, die in 2004 zo’n 1,5 miljard euro voor het bedrijf hebben betaald. Afgelopen zomer zinspeelde topman David Haines van de fabrikant van onder meer kranen en douchekoppen al op een beursgang of verkoop in een interview met zakenkrant Financial Times.
Het is de tweede grote overname van Lixil in de sanitairbranche dit jaar. Vorige maand kondigde het concern de overname aan voor 542 miljoen dollar van American Standard, dat onder meer tolietpotten, wasbakken en badkuipen maakt.
Naar eigen zeggen behoudt Grohe een grote mate van zelfstandigheid binnen het Japanse concern. Topman Haines heeft voor een periode van 5 jaar bijgetekend, meldde het bedrijf verder.
Grohe heeft wereldwijd circa 9000 werknemers en behaalde vorig jaar een omzet van 1,4 miljard euro. De omzet van Lixil kwam in 2012 uit op omgerekend bijna 11 miljard euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl