De broertjes Samwer, bekend van internetwinkel Zalando, nemen een belang in het Nederlandse TravelBird.
Voor een onbekend bedrag koopt de investeringsmaatschappij van de Oliver en Marc Samwer een belang van tien procent in het Nederlandse TravelBird.
Medeoprichter Dennis Klompalberts denkt dat er nu veel deuren voor zijn bedrijf open gaan. “We worden aangesloten op een wereldwijde organisatie”, zegt hij tegen Sprout. “De mensen met wie we gaan samenwerken hebben kennis die twee jaar voorloopt op die van de markt.”
Dagaanbiedingen
TravelBird is gespecialiseerd in dagaanbiedingen op reizen. Naar eigen zeggen maakte het bedrijf in 2013 een omzet van 50 miljoen euro. Travelbird heeft 250 werknemers, onder wie een team van 40 man die de reisaanbiedingen samenstelt. De website probeert vooral mensen te trekken die nog niet weten waar ze precies heen willen.
Klompalberts richtte TravelBird in 2010 op met Symen Jansma. Ze willen de bestaande touroperatormarkt opschudden. Hun jonge medewerkers worden aangemoedigd om met creatieve concepten te komen – met 400 procent groei per jaar kan TravelBird zich af en toe een flop permitteren, redeneren de oprichters. “Met andere gelukte experimenten verdienen we dat snel weer terug”, zei Klompalberts eerder.
Bewonderd en berucht
De Duitse broers Oliver, Marc en Alexander Samwer zijn bewonderde en beruchte internetondernemers. Hun onverbiddelijke formule: succesvolle internetwinkels (vooral uit Amerika) kopiëren, en ze hetzelfde kunstje beter laten doen op Europese of Aziatische markten.
Het succesvolle Zalando keken ze bijvoorbeeld af van het Amerikaanse Zappos. De Samwers zijn voortdurend bezig nieuwe markten te bestormen, bijvoorbeeld voor bezorgmaaltijden. De broers zouden werken aan een beursgang voor Zalando.
Snelle deal
Volgens de ondernemers kwam deze deal snel tot stand. Hij werd eind november benaderd - de investeringsmaatschappij van de Samwers wilde voor de Kerst overeenstemming bereiken. Uiteindelijk werd het akkoord in januari getekend, nadat de oprichters van TravelBird meer duidelijk hadden gekregen over hoe ze van de investering kunnen profiteren.
De Samwer-broers coördineren hun kloons via Rocket International, maar daar wordt TravelBird geen onderdeel van. Met de Oliver Samwer zeggen de oprichters op één lijn te zitten: het gaat niet zozeer om de originaliteit, maar om de goede uitvoering van een idee.
Bestemmingen uitbreiden
De plannen voor de toekomst: het aantal bestemmingen uitbreiden van 12 naar 20 landen, en de organisatie laten groeien van 250 naar 1000 man. Die zullen niet alleen op het hoofdkantoor in Amsterdam opereren, maar ook in kleine groepjes in verschillende landen. Die moeten zo veel mogelijk zelfstandig te werk gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl