Samsung heeft woensdag tijdens de IFA-beurs in Berlijn de Galaxy Gear onthuld, een slim horloge met internetfuncties. Het is één van de vele smartwatches die we de komende tijd zullen zien.
Nu de inkomsten uit smartphones langzaam afvlakken, kijken fabrikanten naar nieuwe groeimarkten. Eén van de trends is het zogenoemde wearable computing, apparaten die je op je lichaam draagt.
Google probeert het met Google Glass, een geavanceerde bril. Andere gadgetbedrijven richten zich op een horloge dat functies van de smartphone overneemt.
Vorig jaar kwam de Pebble op de markt en een paar maanden geleden presenteerde Sony nieuwe modellen van zijn smartwatchlijn. Onder meer Apple, Microsoft, LG en alweer Google zouden ook werken aan een slim horloge. Woensdag liet Samsung zijn interpretatie van de smartwatch aan de wereld zien tijdens de IFA-beurs in Berlijn. Wat kan het apparaat van de Zuid-Koreanen?
Telefoon vereist
Misschien wel het belangrijkste: je kunt er niet zelfstandig mee bellen. De Galaxy Gear staat in verbinding met je smartphone via Bluetooth. Telefoneren loopt via de telefoon, die je dus altijd bij je moet hebben.
Wel kun je een oproep beantwoorden of iemand bellen via het scherm aan je pols. De Gear heeft twee microfoons (om het omgevingsgeluid beter weg te filteren) en een speaker in de sluiting van het polsbandje. E-mails en sms'jes ontvangen verloopt ook via de Bluetooth-verbinding.
Beperkt aantal smartphones
Nog een struikelblok: de Galaxy Gear werkt alleen samen met smartphones van Samsung. Sterker nog: alleen de Galaxy Note III die Samsung woensdag tegelijkertijd onthulde kan met de Galaxy Gear omgaan. Dat komt omdat de Gear werkt met Bluetooth 4.0, een nieuwe standaard die erg weinig energie verbruikt. Alleen Android 4.3 is compatibel met Bluetooth 4.0; niet alle Samsung-telefoons beschikken over de laatste versie van het besturingssysteem.
Samsung zegt dat de Galaxy S3 en S4 en de Note II binnenkort software-updates krijgen, zodat ze ook werken met de Galaxy Gear. Hoe dan ook, blijft het een select aantal smartphones die je met de Galaxy Gear kunt gebruiken.
Foto's en video's maken
Ondanks de beperkingen heeft de Galaxy Gear een aantal leuke functies. Zo kun je via een camera in het polsbandje foto's maken en video's van tien seconden opnemen. De resolutie van de camera is met 1,9 megapixels niet hoog, en ongetwijfeld zijn de prestaties in het donker matig. Maar een camera in een horloge is een vindingrijke toevoeging.
Als Samsungs smartwatch eind september in de winkels ligt, zijn er zo'n 70 apps beschikbaar, die je kunt installeren via een speciale Gear-app op je smartphone. Fitness-apps mogen natuurlijk niet ontbreken; RunKeeper, Runtastic Pro en een stappenteller zijn onder meer aanwezig. Ook andere bekende smartphone-apps als Pocket en Evernote zijn beschikbaar.
Accuduur en prijs?
Het kleurenscherm is scherp, met 320x320 pixels en een doorsnee van 1,63 inch, ongeveer even groot als de Nokia 3310 van vroeger. Wel is de Gear met 74 gram redelijk zwaar voor een horloge.
Grote vraag is ook hoelang de accu het volhoudt. Samsung zegt dat-ie een dag meegaat na een oplaadbeurt; tests moeten uitwijzen of dit daadwerkelijk zo is. De relatief kleine accu van 315 mAh doet het ergste vermoeden. Zeker is in ieder geval dat je smartphone elke nacht een maatje heeft bij het stopcontact.
De prijs moet volgens Samsung zo'n 300 dollar bedragen. Dat lijkt redelijk duur voor wat in feite een accessoire voor je smartphone is. Koppel dit aan het beperkt aantal telefoons waarmee de Galaxy Gear werkt en een verkoopsucces lijkt ver weg.
Meerdere smartwatches
Nu is het wachten op wat de concurrentie laat zien. Apple gaat op 10 september iets onthullen, maar het ligt voor de hand dat dit nieuwe modellen van de iPhone zijn. De verwachting is dat Apple in 2014 komt met de iWatch. Over de plannen van Microsoft, Google en LG is weinig bekend.
Het jaar van de smartwatch lijkt in ieder geval aangebroken. Marktonderzoeker Canalys voorspelde in juli dat de markt voor smartwatches volgend jaar explosief gaat groeien. In 2012 lag het aantal verzonden smartwatches volgens het marktonderzoeksbureau nog op 330 duizend exemplaren, waarbij Sony en Motorola marktleiders waren. Dit jaar groeit het aantal zendingen naar 500 duizend door de komst van Pebble en Sony.
Nu meerdere techfirma’s werken aan een slim horloge, denkt Canalys dat de markt in 2014 met een factor tien zal groeien. Dat betekent dat er in 2014 ruim 5 miljoen smartwatches zullen worden verscheept.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl