Samsung is nog altijd lekker bezig wat betreft de verkoop van smartphones. Twee op de vijf smartphones in Nederland zijn uit een fabriek van de Zuid-Koreanen gerold. 

Volgens een onderzoek van Telecompaper over het eerste kwartaal van 2013 lopen twee op de vijf Nederlanders met een smartphone van Samsung in hun zak. Het onderzoek wordt jaarlijks gedaan door de marktonderzoeker.

Vorig jaar lag dat percentage op 34 procent in dezelfde periode. Vooral bij mensen met een telefoonabonnement groeide het aandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf flink: 80 procent van de Samsung-gebruikers heeft een abonnement. Naast Samsung zag Apple het Nederlandse marktaandeel ook groeien. Nokia en Blackberry zijn de verliezers.

Weer minder sms’jes verstuurd

Zoals bekend worden er steeds minder sms’jes gestuurd ten faveure van mobiele berichtendiensten als Whatsapp. De Nederlander stuurt nu gemiddeld 26 sms’jes per maand, waar dat vorig jaar nog 43 sms’jes per maand waren.

Typerend is dat mensen met prepaid-kaarten doorgaans geen smartphone hebben. Driekwart van de Nederlanders met een abonnement heeft inmiddels een smartphone. Bij de keuze voor een toestel wordt het alsmaar belangrijker welk besturingssysteem er op de telefoon staat. Ook de merknaam en het imago spelen een rol, schrijft Telecompaper. Van de respondenten noemt 37 procent het aanraakscherm als reden voor de aankoop van een smartphone.

Lees meer technieuws op Hyped.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl