De ondernemingen gaan alle kosten en baten van de vluchten tussen Europa en
Noord-Amerika delen. Samen vertegenwoordigen de luchtvaartmaatschappijen
circa 26 procent van de capaciteit op de transatlantische routes met een
omzet van circa 10 miljard dollar (bijna 8 miljard euro).

Aandelenbelang
Air France-KLM heeft een belang van 25 procent in Alitalia, dat in 2008
failliet ging en een doorstart maakte met de inbreng van vooral Italiaanse
investeerders.

Topman Pierre Henri Gourgeon van Air France-KLM maakte op de bijeenkomst ook
bekend dat de luchtvaartmaatschappij binnenkort een grote order zal plaatsen
bij het Amerikaanse Boeing of het Europese Airbus. Bij welke
vliegtuigfabrikant de Frans-Nederlandse maatschappij zal gaan inkopen is
afhankelijk van wat de producenten te bieden hebben.

"Wij zeggen tegen de fabrikanten: doe een bod en doe je best om voor de
komende jaren in onze behoeften te voorzien”, aldus Gourgeon. Air
France-KLM zou circa honderd middelgrote toestellen willen kopen. Dat is een
segment waarin de Airbus A350 concurreert met de Boeing 787.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl