De Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar minder bier verkocht dan een jaar eerder.
Uit het handelsbericht dat het moederbedrijf van onder meer Grolsch woensdag uitgaf, bleek dat de daling vooral te wijten is aan een lagere vraag naar bier in China.
Het volume daalde in de drie maanden tot en met 31 december met 1 procent, waar analisten in doorsnee rekenden op een toename van 0,7 procent. SABMiller, de op één na grootste brouwer ter wereld, realiseerde omzetgroei in Europa, Afrika en Latijns-Amerika.
China drukt prestaties
In Azië daalden de opbrengsten met 2 procent, vooral door een min van 7 procent in China. De groepsomzet steeg met 4 procent. Ook dat bleef achter bij de gemiddelde verwachting van analisten.
“Onze volumes en omzetten stegen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika, terwijl moeilijkere marktomstandigheden in met name China drukten op onze financiële prestaties”, zei bestuursvoorzitter Alan Clark.
In Europa steeg de omzet met 3 procent ondanks een aanhoudende krimp van de Russische biermarkt en een volumedaling in Turkije als gevolg van een sterk afgenomen consumentenvertrouwen.
Bod op Heineken
Om de zwakte op de biermarkt te compenseren, sloot het bedrijf in november een overeenkomst met Coca-Cola om een frisdrankbottelarij in Afrika op te tuigen.
SABMiller benaderde in september Heineken met een overnamebod, dat door het Nederlandse concern werd afgewezen. Marktkenners zagen die stap van SABMiller als een beschermingsconstructie tegen een mogelijke overname door marktleider AB InBev, maar dat werd door Clark ontkend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl