Ogenschijnlijk vullen Coca Cola en SABMiller elkaar prima aan in Afrika, maar de bedrijven aarzelen.
De een heeft te maken met zwakke verkoopcijfers van bier in opkomende markten. En de ander met zwakke verkoop van zijn kernproduct op z’n thuismarkt, de Verenigde Staten. De één is brouwer SABMiller, de ander is Coca-Cola.
Grootste bottelaar
Beide bedrijven is er veel aan gelegen om hun marktpositie in Afrika te verbeteren. Ze kondigden donderdag een samenwerking aan, schrijft de Financial Times: SABMiller wordt de grootste bottelaar van Coca-Cola in Afrika.
Meestal is Coca-Cola niet happig op samenwerking met alcoholproducenten, maar voor Afrika wordt een uitzondering gemaakt. Volgens het bedrijfsmodel van Coca-Cola wordt het bottelen uitbesteed aan lokale bedrijven. Het Zuid-Afrikaanse familiebedrijf Gutsche doet bijvoorbeeld al 74 jaar het roodbruine drankje in flessen. De vijf bestaande bottelaars worden nu in één joint-venture gebundeld, waarin SABMiller de boventoon voert. De Gutsches houden een klein aandeel.
Elkaars back-up
Het nieuwe bedrijf heeft een omzet van 2,9 miljard dollar en een winst van 505 miljoen dollar. Maar de twee conglomeraten houden verder afstand. “We gaan niet zoeken naar sterke synergie”, maakte Alan Clarke, directeur van SABMiller duidelijk. “Noch in verkoop, noch in distributie. En waarschijnlijk zelfs niet in productie.” Dat zal een teleurstelling zijn voor aandeelhouders, vermoeden analisten.
SABMiller beschouwt frisdranken slechts als een back-up voor zijn bieractiviteiten. Toch heeft SABMiller er belang bij om zijn frisdrank-tak uit te breiden. Opkomende markten geven minder uit aan pils, maar meer aan frisdrank. Ten tweede is frisdrank een stuk prominenter geworden voor SABMiller na de overname van de Turkse brouwer Anadolu Efes. Die dochter heeft namelijk een meerderheidsbelang in de Turkse Coca-Cola-bottelaar. Bovendien biedt deze deal SABMiller toegang tot meer landen in Afrika.
Omzetaandeel verdubbelen
Voor Coca-Cola kan Afrika zijn slappe verkoop in Amerika compenseren. Afrika is nu goed voor 10 procent van de omzet van het bedrijf, en Coca-Cola wil dat in 2020 verdubbeld hebben. Coca-Cola kan door samen te werken met SABMiller ook diversifiëren: het krijgt het licentierecht voor twintig frisdrankmerken van SABMiller in handen.
Lees ook
Hoe één van de grootste brouwers ter wereld zich aanpast aan klimaatverandering
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl