De Chinese bedrijven leggen 100 miljoen euro op tafel voor Saab, waar de productie al maanden stilligt vanwege grote geldproblemen. ,,Fantastisch nieuws”, aldus Muller. ,,Hiermee kunnen de originele plannen niet alleen worden uitgevoerd maar ook worden uitgebreid, vooral in China.”

Saab lijkt hiermee voorlopig van de ondergang gered. Vorige week nog vroeg de curator van het bedrijf de rechter om de bescherming tegen schuldeisers die Saab momenteel geniet op te heffen. Dat verzoek is nu echter ingetrokken, waardoor het bedrijf verder kan met de ingezette herstructurering.

Trollhättan

De Zweedse werknemers hoeven volgens Muller niet te vrezen dat alle werkgelegenheid naar China verdwijnt. De fabriek in Trollhättan blijft gewoon actief, stelde hij.

Voor Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars, is het grote Saab-avontuur uitgedraaid op een fors verlies. Spyker verraste de autowereld in 2010 door het grote Saab voor circa 52 miljoen euro over te nemen van General Motors. Sindsdien pompte het bedrijf circa 120 miljoen euro in het bedrijf, waardoor het verlies uitkwam op ongeveer 70 miljoen euro.

Een hoop geld

Als bezitter van 30 procent van de aandelen Swedish Automobile schiet Muller er zelf ook stevig bij in. ,,Ik heb een hoop geld verloren. De gemiddelde prijs van mijn aandelen was aanzienlijk hoger dan de koers waartegen ze nu worden verhandeld.''

Het aandeel Swedish Automobile verloor afgelopen jaar bijna al zijn waarde. Vrijdagmiddag zakte het aandeel door een grote stroom verkooporders weg naar een waarde van 60 cent. Begin januari piekte het nog op 7,65 euro.

Muller wilde zijn investering in Saab echter niet als een fout bestempelen. ,,Onze missie was om Saab te redden en dat is gelukt. Het is alleen niet zo gelopen als we hadden gewenst.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl