Bij de nieuwe eigenaar van Saab, National Electric Vehicle Sweden (NEVS), zijn Chinese, Zweedse en Japanse investeerders betrokken. Hoeveel het bedrijf betaalt en hoeveel het wil investeren in de toekomstige ontwikkeling en productie is niet bekendgemaakt.

De Saabdivisie die auto-onderdelen maakt is niet bij de verkoop inbegrepen. Hetzelfde geldt voor het intellectuele eigendomsrecht op de Saab 9-5. Dat model werd ontwikkeld toen Saab nog eigendom was van General Motors. Dat Amerikaanse bedrijf bezit ook de licentierechten.

Saab 9-3

Het eerste voertuig waaraan Saab onder zijn nieuwe eigenaars gaat werken, is de bestaande Saab 9-3. De auto wordt met behulp van Japanse technologie geschikt gemaakt voor elektrisch rijden. Het is de bedoeling dat de wagen in 2014 op de markt komt. Ook wordt een compleet nieuw model ontwikkeld.

Het bedrijf richt zijn pijlen aanvankelijk vooral op de Chinese markt. ,,China investeert veel in de ontwikkeling van de elektrische markt om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen”, zei Kai Johan Jiang, de Zweeds-Chinese oprichter en eigenaar van de grootste aandeelhouder van NEVS.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl