24 cabinemedewerkers van Ryanair hebben afgelopen weekend de nacht doorgebracht op de vloer van een Spaans vliegveld.
Het cabinepersoneel zou naar Porto vliegen, maar vanwege hevige stormen werden vluchten omgeleid naar Málaga.
De luchtvaartmaatschappij bracht haar medewerkers niet onder in een hotel, waardoor ze volgens luchtvaartvakbond SNPVAC gedwongen waren om op de vloer van de personeelsruimte op het vliegveld te slapen.
De foto bij dit bericht, die al duizenden keren is gedeeld op internet, is volgens Ryanair in scène gezet. De Twitter-gebruiker die de foto als eerste postte, bevestigt desgevraagd dat het om een protestfoto gaat.
“Ze zaten vijf uur lang opgesloten in een kleine ruimte – van 01.00 tot 06.00 uur – en wilden de wereld duidelijk maken dat Ryanair geen bedden beschikbaar stelt aan gestrande crews”, aldus Jim Atkinson.
This is a Ryanair 737 crew based in Portugal, stranded in Malaga, Spain a couple of nights ago due to storms. They are sleeping on the floor of the Ryanair crew room. RYR is earning €1.25 billion this year but will not put stranded crews in a hotel for the night. @peterbellew ? pic.twitter.com/lILWZVqqGj
— Jim Atkinson (@Jimbaba) October 14, 2018
Tegenstrijdige verklaringen
"Vanwege stormen in Porto is een aantal vluchten omgeleid naar Málaga", liet Ryanair weten in een verklaring. "Alle hotels waren volgeboekt vanwege een Spaanse feestdag. De crew heeft daarom een korte tijd doorgebracht in de personeelsruimte en werd daarna in een VIP-lounge ondergebracht."
Operationeel directeur Peter Bellew van Ryanair verklaarde hetzelfde op Twitter, maar de vakbond spreekt deze berichten tegen.
Volgens SNPVAC moesten de medewerkers wel degelijk de hele nacht in de personeelsruimte blijven, kregen ze geen eten of drinken, en waren er maar acht zitplaatsen in de ruimte aanwezig.
"Ze konden niet anders dan proberen op de vloer uit te rusten, zoals op de foto te zien is", aldus de vakbond.
De vakbond claimt dat het personeel inderdaad later naar de VIP-lounge verkaste, maar pas om 6 uur 's ochtends.
Conflicten en stakingen
"Het is de wettelijke verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om voor geschikte accommodatie te zorgen, zodat het personeel kan uitrusten volgens de nationale en Europese regelgeving en daarna weer veilig kan werken", zegt SNPVAC, dat een officiële klacht indient en eist dat dit niet nog eens gebeurt.
Ryanair heeft niet gereageerd op de bewering dat het personeel niets te eten of drinken kreeg. De maatschappij heeft vaker conflicten met het personeel. Wegens stakingen van ontevreden medewerkers moesten eerder dit jaar vluchten geschrapt worden.
De onrust drukt ook de winst van het bedrijf. Begin deze maand gaf Ryanair nog een winstwaarschuwing af, mede als gevolg van de recente stakingen bij het personeel.