De Spaanse luchtvaartautoriteiten leidden de drie vluchten naar Madrid om naar Valencia, omdat zware onweersbuien bij de Spaanse hoofdstad de toestellen verhinderden daar te landen. Bij Valencia werden de vliegtuigen in de wacht gezet voor de landing. Maar na een tijdje rondcirkelen boven die stad vroegen alle drie toestellen aan de luchtverkeersleiding toestemming voor een noodlanding omdat hun brandstof opraakte.

,,De vliegtuigen waren niet in gevaar, maar moesten om een ‘mayday’ vragen, zodat ze konden landen met de vereiste hoeveelheid overgebleven brandstof”, aldus O’Leary. ,,Onze vliegtuigen waren bij elk van deze incidenten volkomen veilig”, zei hij. De toestellen hadden nog voor 30 minuten brandstof op het moment dat ze toestemming vroegen voor de landing.

Onderzoek

In de afgelopen 2 jaar waren er 28 vergelijkbare incidenten op Britse luchthavens, aldus de Ryanairtopman. ,,Het is belangrijk dat mensen begrijpen dat deze incidenten niet ongebruikelijk zijn in de luchtvaart. Wat wel ongebruikelijk is dat er drie brandstof-noodsituaties op één dag waren. Vorig jaar hadden we geen enkel incident”, voegde O’Leary toe.

De Ierse luchtvaartautoriteit heeft een onderzoek ingesteld naar de drie noodlandingen van de Ierse luchtvaartmaatschappij. ,,Het rapport zal bevestigen dat onze piloten in al deze gevallen volledig hebben voldaan onze veiligheidseisen, die van Boeing en die van de Europese luchtvaartautoriteiten”, voorspelt O’Leary.

Ryanair is de grootste prijsvechter in Europa met een vloot van bijna 300 Boeing-vliegtuigen. Vorige maand vervoerde de maatschappij 8,7 miljoen passagiers.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl