Dat zei commercieel directeur David Gering dinsdagochtend op BNR Nieuwsradio.

De Ierse prijsvechter heeft dat besloten omdat de Tweede Kamer heeft ingestemd
met een milieubelasting op vliegtickets. Volgens Gering zullen passagiers
kiezen voor nabijgelegen vliegvelden in het Duitse Weeze en het Belgische
Charleroi waar goedkoper kan worden gevlogen.

Ryanair vervoert jaarlijks een miljoen passagiers vanaf Eindhoven
Airport en verwacht dat met een permanente basis voor twee vliegtuigen te
kunnen verdubbelen. De miljoeneninvestering zou volgens de
luchthavendirectie zeker duizend extra banen opleveren.

Joost Meijs, commercieel directeur van Eindhoven Airport, deelt de angst van
Ryanair. "We hebben hier zelf al voor gewaarschuwd." Toch blijft
hij optimistisch en spreekt van een tijdelijke afzegging. "De toeslag
van 11,25 euro per kaartje wordt juli 2008 ingevoerd. Een half jaar later
volgt een differentiatie en wordt vliegen met stille en zuinige toestellen
minder belast. Ryanair beschikt over een zeer moderne vloot waardoor het
negatieve effect voor Eindhoven Airport zeker zal afnemen."

De luchthaven is juist in gesprek met de gemeenten Eindhoven, Best,
Veldhoven, Oirschot en Eersel over een verruiming van de vliegtijden.
Ryanair had als voorwaarde voor een thuisbasis namelijk geëist dat het
vroeger in de ochtend, later in de avond en meer in het weekeinde zou mogen
vliegen. Het is niet duidelijk of de gemeenten na de afzegging van Ryanair
zich toch uitspreken voor ruimere openingstijden.

Volgens Meijs is het belangrijk dat de discussie over de openingstijden gewoon
doorgaat en voor het einde van dit jaar wordt afgerond. "Een regionale
overeenkomst is onmisbaar voor de toekomst van Eindhoven Airport op langere
termijn," zo meent hij.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl