Betere afspraken in Europa over migratie, vooral wat betreft de handhaving aan de buitengrenzen van de Schengen-landen is een topprioriteit voor premier Mark Rutte.
Rutte zegt in een interview met De Telegraaf dat het Schengenakkoord in gevaar komt als landen aan de Europese buitengrenzen iedereen doorlaten. Migratie wordt daarom volgens de premier ook in 2020 een belangrijk thema in Europa.
“De landen aan de buitengrenzen moeten onderscheid maken tussen echte asielzoekers en economische migranten die niets in Europa te zoeken hebben. Die laatste groep moeten ze niet laten doorlopen. Als dat niet gebeurt, dan kun je niet verder met Schengen”, aldus de minister-president.
Rutte vervolgt dat hij het akkoord niet af wil schaffen. “Ik zeg ook niet dat we Schengen gaan opheffen, maar Schengen komt wel in gevaar. Solidariteit is een fundamentele afspraak binnen Schengen.”
In het akkoord van Schengen is door 22 landen van de Europese Unie en vier niet-lidstaten vastgelegd dat ze aan de binnengrenzen geen controle van personen doen. De 26 Schengenlanden hebben ook samen afspraken gemaakt over het visumbeleid, het asielbeleid en de same nwerking tussen politie en jusitie`
Tot de Schengenlanden behoren België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen, Zweden, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Zwitserland en Liechtenstein.
Rutte over protestacties: er is wel een stikstofprobleem
In het interview gaat Rutte ook in op de vele protestacties in het land de afgelopen maanden. Zo zegt hij dat mensen de stikstofcrisis waarschijnlijk niet goed begrijpen. "Ik moest een rechterlijke uitspraak volgen. Er is natuurlijk ook wel een stikstofprobleem."
Om dat probleem op te lossen is de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur gegaan, terwijl het harder rijden een punt van de VVD was. "Als we dit niet hadden gedaan, had je een serieus risico genomen met woningbouw en de aanleg van wegen. En alle banen die daarachter weg komen. Als het moet, leg ik het deur na deur uit. Banen gaan boven die vrijheid van snelheid."