De verkoop van GM-dochter Opel aan Magna en zijn Russische partners is
duidelijk niet onder een goed gesternte geboren. Vrijwel elke dag komen er
nieuwe details naar buiten die de overname kunnen doen mislukken, zo
schrijft fd.nl
dinsdag 9 juni.
Vandaag melden Duitse kranten dat de Russische partners Sberbank en Gaz erop
staan dat ze de verkooprechten van GM-dochter Chevrolet krijgen. Voor het
momenteel in surseance van betaling verkerende GM is dat nauwelijks
bespreekbaar. Chevrolet is niet alleen een van de kernmerken waarmee het een
doorstart wil maken. Het is bovendien een automerk dat het in Rusland
bijzonder goed doet.
Domme banen
Het is maar een van de vele details die dagelijks uitlekken vanaf de
onderhandelingstafel. Wat vooral frappant is, is hoe weinig er tot nu toe
bekend is over de Russische ambities bij Opel en de andere Europese
GM-dochter Vauxhall.
De krant Die Welt zegt vandaag dat het van een van de onderhandelaars heeft
gehoord dat de Russen erop uit zijn het ontwikkelingscentrum van Opel te
kapen en over te brengen van het Zuid-Duitse Rüsselsheim naar Rusland. Als
dat gebeurt resten voor Duitsland eigenlijk alleen nog ‘domme’ banen. Het
maakt de miljardenhulp van de Duitse regering minder logisch.
Exclusief
In het weekend lieten de Russen ook al doorschemeren niet voor de lange
termijn te willen investeren in Opel. Het zou ze meer om de verbintenis met
autotoeleverancier Magna gaan dan om Opel. Verder was de Duitse regering er
tot nu toe van uitgegaan dat Sberbank, Gaz en Magna euro 500 mln zouden
meenemen als eigen vermogen. Dit weekend werd dit bedrag bijgesteld naar
slechts euro 100 mln.
In een conceptreddingsplan spreekt Magna over het mogelijk schrappen van
11.000 banen bij General Motors Europe. Daarvan zouden er 2.500 wegvallen in
Duitsland, waar 26.000 mensen werken, en de rest elders in Europa. Behalve
dat de vier Duitse fabrieken open blijven, werden verdere details niet
vrijgegeven. Opel heeft ook vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje,
Polen en België.
Fiat in de startblokken
GM Europe voert exclusieve onderhandelingen met Magna en De Russen over de
overname. Het is de bedoeling dat Magna 20% van de aandelen krijgt,
Sberbank/Gaz 35%, GM 35% en de Opel/Vauxhall werknemers 10%.
Fiat en het Chinese autoconcern Baic zijn eerder bij het biedingsproces
afgevallen, maar zeggen zelf klaar te staan om opnieuw aan de
onderhandelingstafel plaats te nemen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl