- Rusland gebruikt schepen die niet onder westerse sancties vallen, om olie te kunnen blijven exporteren, blijkt uit maritieme data.
- Westerse landen hebben sancties opgelegd aan de Russische “schaduwvloot” om te proberen de olie-inkomsten van het land te verminderen.
- Rusland riskeert nu sancties tegen meer schepen, zegen economen en andere experts tegen Business Insider.
- Lees ook: Olie-export Rusland staat onder druk, nu sancties op Russische schaduwvloot zijn aangescherpt
Rusland vertrouwt in toenemende mate op schepen die zijn uitgezonderd van westerse sancties om zijn olie-export op peil te houden, maar dit brengt het risico met zich mee dat ook deze schepen door sancties worden getroffen.
Rusland leunt zwaar op een “schaduwvloot” van vaak verouderde, onverzekerde schepen om internationale sancties te omzeilen.
Afgelopen maand kondigde het Amerikaanse ministerie van Financiën stevige sancties aan tegen 183 schepen in Russische handen, onder andere tegen ruim twee derde van de tankers die Kozmino bevoorraden, de belangrijkste olie-exporthub van Rusland in het oosten van het land.
De Russische schaduwvloot telt naar schatting 1.300 schepen. Maar zodra een schip op westerse sanctielijsten komt, zullen de meeste havens waarschijnlijk weigeren om ladingen te lossen, waardoor Rusland gedwongen wordt om een vervangend schip te vinden, zegt analist Petras Katinas van het Center for Research on Energy and Clean Air.
“Moskou staat nu voor de uitdaging om snel veel nieuwe tankers aan te schaffen om zijn exportstromen op gang te houden”, aldus Katinas.
Inkomsten uit olie-export blijven cruciaal voor Rusland
Westerse landen hebben de afgelopen maanden sancties ingesteld tegen de Russische schaduwvloot in een poging om de olietransporten te bemoeilijken en het vermogen van het land om de oorlog in Oekraïne te blijven financieren, te beperken.
Analisten zeggen tegen Business Insider dat het gebruik van schepen die niet onder het sanctieregime vallen, geen verrassing zou moeten zijn, evenmin als de risico's die ze hierdoor lopen.
Econoom Benjamin Hilgenstock van de Kyiv School of Economics, zegt dat Rusland flink wat olie-inkomsten dreigt mis te lopen. Rusland verdient met de export van olie momenteel rond de 70 dollar per vat - zo'n 10 dollar per vat boven het prijsplafond van de G7. Dat levert aanzienlijke inkomsten op. Hilgenstock wijst op de Breeze III olietanker, die vorige maand voor het eerst werd geladen met 660.000 vaten olie in de Russische haven Ust-Luga aan de Baltische Zee, volgens data van Kpler.
Volgens de gegevens van onderzoeksbureau Kpler varen er nu ook tankers in de Stille Oceaan, waaronder de Suvretta, die in het weekend een haven aandeed in Kozmino en meer dan 670.000 vaten ruwe olie laadde voordat het schip naar China voer. En de Bhilva, die dinsdag onderweg leek te zijn van Singapore naar Kozmino.
Hilgenstock zegt dat elk schip dat uit de vaart wordt genomen aanzienlijke kosten met zich meebrengt voor de exploitant. “Hoewel de sancties nu een behoorlijk niveau hebben bereikt - volgens onze telling vallen er ongeveer 275 schepen onder het sanctieregime - is de klus nog niet geklaard”, zegt hij.
Toch denken analisten dat Rusland zal blijven zoeken naar manieren om olie te exporteren. De inkomsten uit olie en gas waren in 2024 goed voor ongeveer 30 procent van de Russische staatsbegroting, zei Alexander Novak, vicepremier van Rusland, vorige week.
En Rusland maakt zich op om dit jaar het equivalent van 127 miljard dollar uit te geven aan nationale defensie, 32,5 procent van het overheidsbudget.
Onderzoeker Gonzalo Saiz Erausquin van het Centre for Finance and Security zegt dat de G7 en andere westerse landen moeten blijven proberen om alle schepen van de schaduwvloot te identificeren. "Olie-inkomsten blijven de levensader van Rusland, als het gaat om de oorlog in Oekraïne. Ze zullen blijven investeren, hopelijk met steeds hogere kosten, om olie te kunnen blijven exporteren.”