Rusland heeft zijn geheime vloot van olietankers uitgebreid. Het land lijkt hiermee meer stappen te zetten om westerse sancties te omzeilen, stelt de Oekraïense denktank KSE Institute van de Kyiv School of Economics.

De schaduwvloot, zoals de verzameling olietankers ook wel genoemd wordt, bestaat uit zo’n 307 schepen waarvan men het bestaan weet en waarvan duidelijk is dat ze sinds de afgelopen anderhalf jaar zijn gebruikt voor olietransport.

Deze vloot wordt vooral ingezet om de oliehandel gaande te houden en om westerse sancties te vermijden. De vloot werd in de eerste zes maanden van dit jaar met 74 schepen uitgebreid, meldt het KSE Institute in een onlangs gepubliceerd rapport.

In totaal staan er 49 olietankers op westerse sanctielijsten, meldt persbureau Bloomberg. De groei van de schaduwvloot wordt dan ook gezien als een poging om de impact van sancties op de Russische economie te beperken.

Van zo'n 45 schepen is duidelijk dat ze de kern van de schaduwvloot vormen en het meest gebruikt worden om olie te vervoeren. Naar schatting vervoerden ze zo'n 28 procent van de Russische olie die in het geheim verhandeld is tussen januari en juni van dit jaar.

"Om meer druk te zetten op de mogelijkheden van Rusland om geld te verdienen voor de financiering van de oorlog in Oekraïne, vragen we overheden om meer schepen uit de schaduwvloot aan te pakken", schrijft de Oekraïense denktank in het rapport. Hiermee verwijst de denktank naar de schepen die het grootste deel van de olie vervoeren. "De verwijdering van deze tankers kan een flinke kostenpost opleveren voor Rusland, waardoor het land moet gaan leunen op de normale vloot die onder het prijsplafond valt."

Een van de sancties die het Westen heeft opgelegd is een prijsplafond voor de oliehandel. Kort na de invasie van Oekraïne in 2022 stelden de G7-landen een maximale prijs van 60 dollar per vat in voor Russische ruwe olie.

LEES OOK: Westerse sancties dwingen Rusland en China mogelijk om terug te vallen op primitieve ruilhandel, waar geld geen rol speelt