- De Russische import van Chinese auto’s is dramatisch gestegen in de eerste helft van 2023.
- Rusland haalt twee op de drie geïmporteerde auto’s uit China. Vóór de start van de oorlog in Oekraïne was dat minder dan één op de tien.
- De ontwikkeling van de autoverkoop tekent de toenemende afhankelijkheid van de Russische economie van China.
- Lees ook: Hoe China profiteert van de oorlog in Oekraïne: gas en olie uit Rusland tegen korting inkopen en de VS geopolitiek dwarsbomen
De economische en politieke isolatie van Rusland ten opzichte van het Westen heeft grote gevolgen voor het Russische bedrijfsleven en consumenten in Rusland.
Een van de opvallendste gevolgen van de westerse sancties tegen Rusland is dat de Russische economie in toenemende mate afhankelijk is geworden van China. Aan de ene kant koopt China tegen relatief lage prijzen volop Russische olie, terwijl het anderzijds veel consumentenproducten levert aan Rusland.
Rusland is ’s werelds grootste importeur van Chinese auto’s geworden nadat westerse fabrikanten als General Motors, Ford en Mercedes-Benz het land in 2022 verlieten, als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne.
De Russische import van Chinese auto’s is in de eerste helft van dit jaar met liefst 543 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar een waarde van 4,6 miljard dollar. Dit blijkt uit cijfers van de Chinese douane waarover de Russische nieuwssite RBC deze week berichtte.
Vóór het uitbreken van de oorlog in Oekraïne maakten Chinese auto's slechts tien procent uit van de Russische import van auto's, aldus het bericht van RBC. Dit jaar komen liefst zeven van de tien geïmporteerde auto's uit China, zo blijkt volgens RBC uit de cijfers van de Russische douane.
Chinese autofabrikanten springen in het gat dat westerse bedrijven achterlaten
Vorig jaar verbood de Europese Unie de export van "luxe" wagens naar Rusland, waarbij het gaat om auto's duurder dan 50.000 euro. Vóór start van de oorlog was de EU de belangrijkste handelspartner van Rusland, goed voor 38 procent van de Russische handel met het buitenland. Door de Europese sancties is Rusland gedwongen om andere handelspartners te zoeken.
"Chinese spelers zijn ingesprongen op het vertrek van westerse automerken uit Rusland", zei Cui Dongshu, voorzitter van China Passenger Car Association, in een recent interview met de krant Global Times.
De Russische economie krijgt klap na klap vanwege de drastische beperking van het aantal landen waarmee het land internationaal zaken kan doen. Nu Rusland te kampen heeft met een verslechterde balans op de lopende rekening en een zwakkere roebel, wordt president Vladimir Poetin steeds meer afhankelijk van zijn "grenzeloze" vriendschap met de Chinese president Xi Jinping.
De stijging van de import van Chinese auto's is slechts één van de aspecten van de toenemende Russische afhankelijkheid van China. Afgelopen jaar bereikte de handel tussen de twee landen een recordwaarde van omgerekend 170 miljard euro en dat zal naar verwachting nog verder toenemen. Xi heeft de Russische invasie van Oekraïne niet publiekelijk veroordeeld en versterkt gaandeweg de handelsrelaties met Moskou.