Rusland leunt zwaarder op olietankers die op de zwarte lijst van het Westen staan. Dat is een teken dat Moskou nog steeds manieren weet te vinden om westerse beperkingen op zijn oliehandel te omzeilen.

Sinds april zijn vanuit Russische havens ten minste zeventien ladingen olie en olieproducten geladen op schepen waaraan het Westen vaarbeperkingen heeft opgelegd, volgens scheepsdata in handen van persbureau Bloomberg.

Rusland lijkt de laatste maanden steeds meer gebruik te maken van schepen die op de sanctielijst staan. In augustus en september waren er twaalf door sancties getroffen schepen actief om Russische ruwe olie en olieproducten te vervoeren, tegenover slechts één schip in april, aldus Bloomberg.

Russische olietankers die onder sancties vallen, duiken weer op

Veel van de Russische olietankers die door sancties zijn getroffen, lagen stil nadat ze onder handelsbeperkingen waren geplaatst. Een deel van de vloot lijkt onder de radar te opereren en is onlangs opgedoken in digitale volgsystemen, geeft Bloomberg aan. De olietankers Bratsk en Belgorod, bijvoorbeeld, zijn door het Westen op de zwarte lijst gezet. Deze maand zijn beide schepen echter gesignaleerd rond het lossen van ladingen in China.

Van twintig tankers die zijn getroffen door sancties, is bekend dat ze stilliggen bij de Russische kusten of voor anker liggen in Russische havens.

De Russische president Vladimir Poetin heeft de westerse sancties tegen de oliehandel afgewimpeld. Hij heeft het vervoersverbod en het prijsplafond van 60 dollar per vat voor Russische olie die internationaal wordt verkocht, ook fel bekritiseerd.

Toch heeft Rusland wel last van dalende inkomsten uit zijn energie-export. Recent spelen daarbij ook lagere prijzen voor ruwe olie een rol. In de eerste week van september haalde Moskou slechts 1,44 miljard dollar uit zijn olie-export, het laagste niveau sinds begin dit jaar.

LEES OOK: Rusland verkoopt nog steeds voor miljarden olieproducten aan westerse landen: Turkije en India spelen tussenrol