De ruimtereis moet onderdeel worden van een luxe vakantie op Curaçao. Voordat
iemand daadwerkelijk de ruimte in gaat, ondergaat hij een medische keuring
en wordt hij getraind. Tijdens dit traject word je met alle egards behandeld
en slaap je in een chique hotel. Aan het eind van de week is het zover en ga
je de ruimte in.
Het gaat om een trip van drie uur. Honderd kilometer de lucht in, want dan ben
je officieel in de ruimte. Eenmaal boven ben je vier tot acht minuten
gewichtsloos. Daarna wordt de daling ingezet. Het tripje zal tussen de
100.000 en 250.000 dollar gaan kosten.
Het klinkt futuristisch, maar het gaat hier weldegelijk om een serieus
plan, zeggen Arno Wielders en Joost Wouters. Samen met een derde partner,
Joep de Jong, werken ze aan de realisatie van Caribbean Spaceport, zoals de
ruimtehaven moet gaan heten.
"Voordat we begonnen hebben we een technische en economische
haalbaarheidsstudie laten uitvoeren door de TU in Delft," vertelt
Wouters. "Daaruit blijkt dat het kan. De techniek is voorhanden."
Ook zijn er voldoende potentiële klanten aanwezig. Wouters: "Onze
doelgroep bestaat uit mensen die een miljoen of meer bezitten of een
jaarinkomen van 250.000 dollar of meer hebben. Dit zijn wereldwijd 9,5
miljoen mensen. Uit onderzoek blijkt dat twaalf procent van hen wel
geïnteresseerd is in een reisje naar de ruimte."
De Universiteit Leiden heeft onderzocht wat voor juridische aspecten er
komen kijken bij commerciële ruimtereizen. Wielders: "Volgens de
nieuwe ruimtewet die sinds 1 januari van dit jaar van kracht is, mag
iedereen lanceren. Een punt is alleen dat het land dat lanceert
verantwoordelijk is voor eventuele schade die wordt aangericht als het
ruimteschip elders neerkomt. Als er bij ons iets misgaat, is de Nederlandse
staat dus aansprakelijk. Die wil dat natuurlijk niet. Wij zullen dus iets
moeten tekenen waarin staat dat wij aansprakelijk zijn. Vervolgens zullen
wij een aansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten. Hoe duur die is?
Niet goedkoop. Een aantal verzekeringsagenten is dat nu aan het bekijken."
De spaceport komt op het terrein van het vliegveld van Curacao. "Dat is
handig want daar is de infrastructuur al aanwezig,"vertelt Wouters. "Er
zijn daar al luxe hotels en we kunnen gebruikmaken van de landingsbanen van
de luchthaven."
Andere voordelen van Curaçao zijn het klimaat en de ruimte op de
luchthaven. "Schiphol is gewoon vol, maar op Curaçao komen en gaan
alleen vluchten tussen vier uur 's middags en zeven uur 's avonds. 's
Ochtends kunnen wij daar dus gewoon terecht. Wij hebben daar met de
luchthavenautoriteiten op Curaçao al overleg over gehad," zegt
Wouters.
Met welk ruimteschip de Nederlanders gaan vliegen, wordt nog bekeken. Er
worden er momenteel verschillende ontwikkeld.
Het bedrijf Virigin Galactic van Richard Branson werkt momenteel aan het
zogenoemde Spaceship Two. Dit is een vrij groot ruimteschip. Dat plaats
biedt aan acht personen. Dan is XCOR, dat een klein ruimtescheepje, de Lynx,
voor twee personen ontwikkelt, en de Rocketplane, een soort combinatie
tussen een ruimteschip en een vliegtuig. Ten slotte werkt Amazon-oprichter
Jeff Bezos aan een ruimteschip.
Het zou kunnen dat deze bedrijven zelf vanaf Caribbean Spaceport gaan
vliegen (zoals KLM vanaf Schiphol vliegt), maar ook dat de Nederlanders zelf
een ruimteschip kopen of er eentje leasen. Dat is nog niet duidelijk.
Caribbean Spaceport is hierover in overleg met de verschillende aanbieders.
Maar dit hangt ook nog af van wat de investeerders willen.
Want daar is het wachten nu op. "Er zijn gegadigden, maar ik verwacht dat
de echte onderhandelingen over een maand of twee beginnen," zegt
Wouters. "Wij verwachten trouwens ook dat de overheden in Nederland en
Curaçao een rol in de financiering zullen spelen omdat het project een
enorme impuls voor het toerisme en de economische ontwikkeling van Curaçao
zal betekenen."
Het bouwen van de Spaceport kost tussen de 20 en 40 miljoen euro,
afhankelijk van hoe uitgebreid hij wordt. In de uitgebreide versie is er bij
de ruimtehaven bijvoorbeeld ook een bezoekerscentrum en een SpaceExpo.
De verwachting is dat de eerste commerciële ruimteschepen rond 2010
operationeel zullen zijn. Wouters: "Als dat zo is, zijn wij er klaar
voor."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl