- Er heerst onzekerheid in de Europese marketingindustrie, mede door de haperende economie.
- Maar in Nederland en België verwacht – opvallend – iets meer dan de helft van de marketingbeslissers dat de budgetten in 2024 gaan stijgen.
- In andere Europese landen is het beeld wat minder positief, zo blijkt uit een peiling van Sapio Research in opdracht van Linehub.
- Lees ook: Deze 7 partijen azen in 2024 waarschijnlijk op strategische overnames in de reclamesector, volgens kenners
Het huidige economische klimaat zorgt voor onzekerheid in de Europese marketingsector. Dat blijkt uit onderzoek van Sapio Research in opdracht van Linehub, een Europees collectief van marketeers. Eén op de drie marketingdirecteuren in Engeland, Duitsland en Zweden moest vorig jaar bezuinigen, in Nederland en België was dat zelfs bijna de helft.
In het Verenigd Koninkrijk verwachten marketingbeslissers dit jaar een verdere daling van hun marketingbudget. Marketingdirecteuren in Zweden en Duitsland zijn iets optimistischer; twee op de vijf bedrijven rekent op een budgetstijging.
Opvallend is de stemming in Nederland en België: de helft van de ondernemingen rekent op een hoger marketingbudget, en slechts één op de vijf verwacht een daling.
Marketingbeslissers in Nederland: dit zijn de prioriteiten
Marketingdirecteuren in Nederland en België willen hun budgetten de komende twaalf maanden vooral focussen op e-mailmarketing (10,1 procent), betaalde online advertenties (8,3 procent) en adverteren binnen zoekmachines (8,0 procent).
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de hoofdboodschap van Nederlandse en Belgische marketingcampagnes steeds vaker met duurzaamheid te maken heeft, terwijl in andere Europese markten de effectiviteit van hun product of dienst voorop staat.
De belangrijkste doelen van marketing in Nederland en België zijn het werven van nieuwe klanten in bestaande markten (56 procent), het ontwikkelen van een merkpersoonlijkheid (40 procent) en het stimuleren van de bekendheid (36 procent).
In andere Europese landen draait marketing op de eerste plaats om het genereren van nieuwe klanten (63 procent). Volgens de onderzoekers is dat een verandering in de doelen van marketingbeslissers, die voorheen vooral gefocust waren op imago en merkbekendheid.