- Nu talloze reisbeperkingen weer worden opgeheven, willen acht op de tien Nederlanders dit jaar met vakantie, dat blijkt uit de vakantiemonitor.
- Ruim de helft van de Nederlanders wil zelfs al weer met het vliegtuig op vakantie, voor de luchtvaartbranche een gunstiger ontwikkeling dan in andere landen.
- Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen gaat er dan ook vanuit dat het binnenlands toerisme daalt.
- Lees ook: Vakantie boeken? Regel eerst een huurauto, want prijzen exploderen door tekorten bij verhuurders.
Ruim de helft van de Nederlanders overweegt dit jaar een vliegvakantie, dat blijkt uit de vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Dat is een opvallende ontwikkeling in vergelijking met andere landen, daar is het aandeel vliegen nagenoeg hetzelfde gebleven.
Vorig jaar lag het aantal Nederlanders dat op vliegvakantie wilde nog maar net boven de 40 procent.
In totaal willen acht op de tien Nederlanders dit jaar op vakantie. Dat is een stijging ten opzichte van een meting vorig jaar toen zeven op de tien lieten weten op vakantie te willen gaan.
Binnenlands toerisme zal naar verwachting dalen
Uit de vakantiemonitor komt ook naar voren dat minder Nederlanders (29 procent) een voorkeur hebben voor een vakantie in eigen land dan vorig jaar (39 procent). NBTC ging eerder dit jaar voor het verblijfstoerisme voor het hele jaar uit van twee scenario’s: stabilisatie of een daling van zo’n 7 procent.
"Op basis van de nieuwe resultaten van de vakantiemonitor gaan we ervan uit dat het binnenlands toerisme daalt, doordat Nederlanders meer naar het buitenland op vakantie gaan", zegt NBTC-directeur Jos Vranken. "Dit betekent dat er bijna 24 miljoen Nederlandse verblijfsgasten een vakantie in eigen land ondernemen. Daarnaast verwachten we dit jaar meer internationale gasten te verwelkomen. Daarvoor lopen de prognoses uiteen tussen plus 48 procent en plus 90 procent."
NBTC is op basis van de meting voorzichtig optimistisch over het vakantieseizoen, maar Vranken voegt eraan toe dat de consument corona nog niet volledig achter zich heeft gelaten en er nieuwe onzekerheden bij zijn gekomen. "De oorlog in Oekraïne, de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen. Deze lijken momenteel een beperkte impact op reisintenties en boekingen te hebben, maar dat kan bij aanhoudende onzekerheid veranderen."