Tienduizenden mensen roepen vandaag Air France-KLM op om KLM-baas Pieter Elbers te herbenoemen. Donderdagmiddag werd een petitie met ruim 25.000 handtekeningen overhandigd aan president-commissaris Hans Smits van de luchtvaartmaatschappij.
Binnen Air France-KLM is een machtsstrijd aan de gang over de positie van Elbers. Topman Ben Smith van het moederbedrijf in Frankrijk zou van de ‘lastige’ Elbers af willen. De ondernemingsraad en de raad van commissarissen van KLM pleiten voor een nieuwe termijn voor Elbers.
De situatie zorgt ook voor onrust onder het personeel. Maar volgens de mensen achter de petitie is het glashelder hoe de medewerkers erin staan. “Elbers is uiterst succesvol voor KLM en dus ook voor de groep. Er is geen enkele reden om daaraan en aan de bestuursstructuur van KLM als Nederlands bedrijf te tornen”, zegt een KLM-gezagvoerder bijvoorbeeld.
Een stewardess ergert zich eraan dat er in Franse media sprake zou zijn van een “eenzijdig beeld”. Ook Jan Plesman, kleinzoon van KLM-oprichter Albert Plesman, mengt zich in de strijd. Hij spreekt van “groot onrecht” als iemand die zo goed presteert als Elbers niet wordt herbenoemd.
Op 19 februari wordt door het bestuur van Air France-KLM over de eventuele contractverlenging van Elbers gesproken. De ondernemingsraad en raad van commissarissen van KLM schaarden zich eerder al achter Elbers.
Nederlandse staat steunt KLM-topman Pieter Elbers
Ook het kabinet steunt een herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft dat afgelopen week schriftelijk aan de raad van commissarissen van KLM laten weten. Een woordvoerder van het departement bevestigde berichtgeving hierover van De Telegraaf.
De staat is als aandeelhouder van KLM betrokken bij de procedure rond de benoeming van de bestuursvoorzitter van KLM.
Tegen verslaggevers zei Hoekstra dat Elbers volgens het kabinet goed werk heeft geleverd. “KLM heeft het goed gedaan de afgelopen jaren binnen een groep die een forse stap voorwaarts zal moeten maken. Wat ons betreft is hij de man om dat voort te zetten.” Hoekstra schreef zijn brief vanwege het “belang van Schiphol voor de Nederlandse economie” en de rol die KLM daarin heeft.