Dat meldde ConsumentenClaim vrijdag.

Philips steekt er met kop en schouders bovenuit met 55 procent van de
meldingen. Daarna volgen Panasonic, Sony, JVC en Samsung elk met minder dan
10 procent. Niet alleen particulieren hebben zich laten registreren, maar
ook bijvoorbeeld bedrijven met in één keer 500 toestellen.

In december werd bekend dat Philips en zes andere bedrijven zich jarenlang
schuldig hebben gemaakt aan verboden kartelvorming bij de verkoop van
beeldbuizen. De Europese Commissie legde de bedrijven een boete op van 1,47
miljard euro.

Volgens ConsumentenClaim betaalden vrijwel alle consumenten die tussen 1996 en
2006 een televisie of een computermonitor kochten zo’n 10 procent te veel
door de kartelafspraken.

Over de mensen die zich melden, heeft de organisatie wat gegevens op een
rijtje gezet: 82 procent is man, een derde is tussen de 60 en 70 jaar en 96
procent heeft de bon nog. Verder gaat het in 7 procent van de gevallen om
een computermonitor. De rest is tv.

ConsumentenClaim brengt pas kosten in rekening als de massaclaim succesvol
afloopt. Volgens directeur Stef Smit kan dat 5 tot 25 procent van de
opbrengst zijn. Hij weet niet hoeveel mensen zich uiteindelijk zullen
aanmelden. ,,Maat het gaat om een potentieel van miljoenen consumenten. Je
moet alleen wel de bon nog hebben en de moeite doen.''

Aanmelden op de website kan de komende maanden nog. Er loopt nog een hoger
beroep van Philips tegen het oordeel over de kartelvorming.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl