In Nederland gingen stijgende kijkcijfers gepaard met stijgende opbrengsten van de tv-spotjes. Hier steeg het bedrijfsresultaat (ebita) met 84 procent naar 59 miljoen in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar.

Het bedrijfsresultaat van de RTL Group nam in totaal toe met 3,7 procent naar 557 miljoen euro.

Europa

Ook in Frankrijk en België stegen de opbrengsten van de advertenties. In Duitsland bleven ze ongeveer gelijk. In het zuiden en oosten van Europa daalden ze.

De omzet van RTL Group steeg in de eerste helft van dit jaar met 3,4 procent naar 2,75 miljard euro.

Driver's seat

Topman Bert Habets van RTL Nederland vertelde woensdagmiddag tijdens de najaarspresentatie in Hilversum dat in de overbevolkte mediamarkt de consument meer dan ooit de dienst uitmaakt. ,,De consument zit in de driver's seat en daarom ontwikkelen we ons steeds meer als een allround mediabedrijf'', zei Habets. Toch blijft televisie veruit de belangrijkste pijler. ,,Nederlanders kijken gemiddeld 3 uur en 11 minuten naar het scherm in de huiskamer. Tel daarbij op dat televisie ook in toenemende mate op tablets en mobieltjes is te zien. Ik durf wel te beweren dat het medium tv daarmee aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling staat.''

Habets vertelde dat RTL mede door de overname van Buienradar forse sprongen heeft gemaakt op digitaal gebied. ,,Ons hoor je deze zomer niet klagen over de regen- en onweersbuien'', grapte de topman.

Voor RTL Nederland wordt de pijler entertainment steeds belangrijker. RTL probeert onder meer tv-successen zoals So You Think You Can Dance en X Factor te vertalen naar theaters. Het bedrijf investeert daarnaast in films, zoals de Nederlandse dansfilm Body Language en internationaal in The Three Musketeers metOrlando Bloom en What To Expect When You're Expecting met Cameron Diaz.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl