- Gemiste reclame-inkomsten vanwege het schrappen van The Voice of Holland kosten RTL bijna 57 miljoen euro, schat media registratiebureau Adfact.
- Dat het bedrag zo hoog uitvalt, komt omdat ook The Voice Kids en The Voice Senior zijn stilgelegd.
- RTL heeft nog twintig niet uitgezonden afleveringen op de plank liggen
- Lees ook: 7 dingen die je wilt weten over rapper en The Voice-coach Ali B
Het schrappen van een compleet seizoen van The Voice of Holland en aanverwante series kost RTL bijna 57 miljoen euro aan gemiste reclame-inkomsten.
Dat meldt media registratiebureau Adfact op basis van eigen onderzoek. Zaterdag werd het programma voor onbepaalde tijd stilgelegd omdat er sprake zou zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Adfact rekende uit wat er gemiddeld aan reclame is besteed rond afleveringen van The Voice of Holland, op basis van afleveringen uit het recente verleden. In totaal zou RTL voor een compleet seizoen van The Voice, van zeventien afleveringen, 29 miljoen euro mislopen.
Per aflevering gaat het gemiddeld om 1,7 miljoen euro. Screenforce, de club van tv-advertentieverkopers, wil geen informatie geven over individuele leden en hun inkomsten.
Daar komt bij dat ook The Voice Kids en The Voice Senior voor onbepaalde tijd zijn stopgezet. Rond een aflevering van The Voice Kids wordt gemiddeld nog meer uitgegeven aan reclame dan voor het programma met volwassen kandidaten, namelijk bijna 1,9 miljoen euro.
Een compleet seizoen van tien afleveringen leverde RTL 19 miljoen euro op. Rond The Voice Senior werd nog eens 9 miljoen euro besteed. "Daarnaast zijn er nog veertien 'billboards' van de hoofdsponsors rondom de laatste aflevering van The Voice die al waren ingepland, die ook allemaal wegvallen", aldus Adfact.
Billboarding is vakjargon en een vorm van reclame waarbij logo's worden getoond in en rond een programma.
De verhalen over seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland zijn breed opgepakt in de Nederlandse media. RTV Monitor, dat naar eigen zeggen alle nieuws- en actualiteitenrubrieken in het land opneemt en omzet in tekst, laat weten dat The Voice tussen afgelopen zaterdag en dinsdagmiddag 14.30 uur in meer dan 750 uitzendingen is genoemd.
Verscheidene sponsoren hebben zich de afgelopen dagen teruggetrokken na de verhalen over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Zo maakten Renault Nederland, T-Mobile, Lidl en isla pastilles bekend de samenwerking met The Voice te stoppen.
Nog twintig afleveringen op de plank bij RTL
RTL heeft op dit moment nog tien al opgenomen afleveringen van The Voice of Holland en tien afleveringen van The Voice Kids op de plank liggen. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten. Het is nog niet duidelijk of en zo ja wanneer deze afleveringen worden uitgezonden.
"We vinden het uiteraard zeer spijtig voor alle kandidaten", zegt de woordvoerder. "Maar het is heel belangrijk dat we ons eerst richten op het onderzoek dat nu loopt." Het is niet duidelijk of de afleveringen die al zijn gemaakt in een later stadium wel worden uitgezonden. Na de acht afleveringen van The Voice of Holland zou nog een serie liveshows volgen. Direct erna stond een nieuw seizoen van The Voice Kids gepland.
RTL besloot zaterdag per direct de huidige reeks van The Voice of Holland te schrappen vanwege berichten over seksueel wangedrag bij het programma. Muzikaal leider Jeroen Rietbergen gaf zaterdag een verklaring uit waarin hij schuld bekende en spijt betuigde. Maandag meldde de zender dat ook The Voice Kids en The Voice Senior voorlopig niet worden uitgezonden.
Het Openbaar Ministerie meldde eerder deze week een aangifte te hebben gehad tegen Ali B wegens seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ali B was coach in zowel The Voice als The Voice Kids. De rapper ontkent alle aantijgingen.
RTL gaat per aanstaande vrijdag de nieuwe reeks van I Can See Your Voice uitzenden in plaats van het voorlopig geannuleerde The Voice of Holland.