Mediaconcern RTL heeft dit jaar last van druk op de reclame-inkomsten, maar weet toch een winststijging te boeken.
Het Europese mediaconcern RTL Group heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar een nettowinst gerealiseerd van 535 miljoen euro, 41,2 procent meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De onderneming schrijft de winstsprong toe aan een hogere operationele winst en het vrijvallen van een voorziening van in totaal 72 miljoen euro uit 2012.
RTL Nederland zag zijn bedrijfsresultaat stijgen met 5,5 procent tot 58 miljoen euro.
RTL Group meldde dinsdag dat het bedrijfsresultaat steeg met 6,4 procent tot 714 miljoen euro. De omzet daalde met 1,5 procent tot ruim 4 miljard euro, het gevolg van teruglopende inkomsten uit tv-reclame. RTL Group zag alleen in Duitsland deze inkomsten een fractie toenemen.
RTL Deutschland boekte een 9 procent hoger bedrijfsresulaat van 399 miljoen euro, een verbetering die volgens de onderneming te danken is aan hogere inkomsten en kostenbeheersing.
RTL Group houdt vast aan de verwachting dat het bedrijfsresultaat over heel 2013 boven de 1 miljard euro uitkomt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl