RTL Nederland gaat flink inzetten op betaaltelevisie. De televisiezender maakte woensdag bekend Videoland on Demand over te nemen en zegt daardoor de grootste speler te worden op de markt voor televisie op aanvraag. RTL verwerft 65 procent van de aandelen The Entertainment Group (TEG).
RTL gaat met Videoland on Demand films en series op aanvraag aanbieden en volgt daarmee andere spelers als UPC, Ziggo en Pathé Thuis.
De Nederlandse spelers krijgen er binnenkort een concurrent bij in de vorm van het Amerikaanse Netflix. De videodienst komt uiterlijk in september naar Nederland en moet 7,99 euro per maand gaan kosten. Vorige maand maakte Arno Otto, de directeur van RTL digitaal, al bekend dat RTL met een antwoord op Netflix zou komen.
Digitale transformatie
“Deze overname is voor ons een logische volgende stap in de ontwikkeling van ons on demand tv-aanbod”, aldus directeur Bert Habets van RTL. “We zitten met RTL in een digitale transformatie. Het verdienmodel gedreven door advertenties blijft voor ons de belangrijkste bron van inkomsten. Tegelijkertijd zien we het verdienmodel met betaaldiensten steeds harder groeien.”
Videoland on Demand heeft anderhalf miljoen gebruikers. Voorlopig zal RTL het beleid van de dienst ongewijzigd laten en films aanbieden tegen het bestaande tarief van 4,99 euro per film. Het is de bedoeling dat de nieuwe videodienst in september van start gaat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl