Het spelletje is te spelen op heikki.angrybirds.com.
Racefans moeten zich eerst registeren voordat ze het eerste level, dat
vernoemd is naar het racecircuit Silverstone, kunnen spelen. Alleen de
eerstvolgende race op de Formule 1-kalender is speelbaar. De andere elf
levels komen beschikbaar naarmate het seizoen vordert.
Rovio is sinds maart van dit jaar een persoonlijke sponsor van Kovalainen. De
coureur reed eerder al rond met een Angry
Birds-helm. Nu is er dus een webgame van hem gemaakt.
Persoonlijke marketing
Dat heeft ook voordelen voor de coureur zelf. Gebruikers kunnen namelijk
‘Heikki Power’ inzetten in het spel door naar Kovalainens Facebook-pagina te
gaan en een speciale code te zoeken. Die kunnen ze dan weer invoeren in de
game. Rovio creëert een marketingkans voor Kovalainen door racefans naar
zijn Facebook-pagina te lokken.
In theorie zou de Finse onderneming dit trucje kunnen kopiëren voor andere
bedrijven en merken die hun online profiel willen verbeteren, signaleert
technologiesite TheNextWeb. Angry Birds met een Bavaria-sausje, vliegende
vogels in de pretparken van Walibi of een McDonald’s-thema waarbij er in elk
Happy Meal een pluchen Angry Bird zit. Het is allemaal mogelijk, maar het is
de vraag of Rovio deze route gaat bewandelen.
Kimi Räikkönen
Het gaat niet bepaald slecht met Rovio, dat in 2011 een enorme winst voor
belasting van bijna 50 miljoen euro boekte.
Het bedrijf verdient goed aan licenties die het verkoopt aan bijvoorbeeld
speelgoed- en kledingfabrikanten. Merchandise en licentiecontracten waren
goed voor een derde van de omzet.
Maar veruit het meeste geld verdient Rovio met Angry Birds. Met speciale
versies van dit spel rondom merken en bedrijven zou Rovio de populariteit
van de vliegende vogels verder uit kunnen buiten.
Overigens verkoopt
Rovio in hun online winkel ook hoofddeksels van een andere Finse coureur,
Kimi Räikkönen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl