Het Havenbedrijf Rotterdam gaat zelf een spoorlijn naar Midden-Europa opzetten. De haven hoopt op die manier hun marktaandeel in die regio te verbeteren. Binnen zes jaar moeten er verbindingen naar Zuid-Duitsland zijn.
Dat zegt haventopman Allart Castelein zaterdag tegen het AD. Met de komst van de Tweede Maasvlakte is Rotterdam weliswaar de snelste containerhaven van Europa, zo redeneert Castelein, maar daar heeft de haven niets aan als er geen goede transportketen is. “Als wij niets doen, komen die treinen er niet”, aldus de topman.
In Zuid-Duitsland, waar de haven zich als eerste op wil richten, is Hamburg marktleider. Dat komt volgens Castelein omdat de treinverbinding tussen Hamburg en Zuid-Duitsland veel beter is georganiseerd. De haven wil daarom zelf investeren in treinverbindingen. “Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden.”
Hoeveel geld de haven in de treinverbindingen gaat steken, is onbekend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl