Nu de economische activiteit na de jaarwisseling weer op gang komt, moet blijken hoeveel rompslomp de nieuwe grens met het VK meebrengt na de Brexit.
De Nederlandse douane heeft extra personeel aangenomen om werk te verzetten in onder meer de haven van Rotterdam.
In Ierland neemt de interesse voor directe zeeverbindingen met Frankrijk toe.
De impact van het vertrek van de Britten uit de interne Europese markt zal maandag naar verwachting meer merkbaar worden.
In de eerste dagen na de kerstvakantie zullen handels- en vervoersstromen meer al normaal verlopen. Daarbij is de vraag of bijvoorbeeld de douane goed toegerust is om de nieuwe werkelijkheid aan te kunnen.
De douane had eerder al gewaarschuwd voor extra drukte door de Brexit, ook nadat de machtsblokken kort voor kerst tot een handelsakkoord kwamen.
De Britten verlieten krap een jaar geleden al de Europese Unie, maar waren tot eind 2020 gebonden aan bestaande afspraken met het landenblok.
De Brexit-deal die in december werd afgesloten brengt flink wat extra administratieve rompslomp mee bij de import en export van en naar het Verenigd Koninkrijk.
De Europese Unie en het VK heffen in principe geen invoertarieven op elkaars producten, maar de herkomst van producten is wel van belang.
Bedrijven die goederen exporteren vanuit de EU of het VK moeten bepalen of een product geproduceerd is op een locatie die onder de regels van de handelsovereenkomst valt. De grens ligt op 60 procent van de productinhoud. Als het gaat om pure wederuitvoer van producten die buiten de EU of het VK zijn geproduceerd, kunnen afwijkende regels gelden.
Dit alles beteken extra papierwerk en administratiekosten voor importeurs en exporteurs die kostprijsverhogend werken.
Voor specifieke sectoren als landbouwproducten, medicijnen en chemische producten komen er aanvullende bepalingen met betrekking tot certificatie en labels die gebruikt moeten worden om producten onder de tariefvrije bepalingen te laten vallen.
Nederlandse douane zet meer medewerkers in na Brexit
De eerste dagen van het nieuwe jaar was er traditiegetrouw minder economische bedrijvigheid. Daarmee was de exacte impact ook minder goed in te schalen.
In de afgelopen twee jaar heeft de Nederlandse douane circa negenhonderd nieuwe medewerkers aangenomen om al het extra werk te verzetten. Eerder gaf de instantie aan in de eerste vier tot zes weken vertragingen te verwachten in de Rotterdamse haven als gevolg van de Brexit.
Ook op Schiphol zal het wennen zijn, omdat reizigers echt te maken krijgen met een grens. Ook mogen bijvoorbeeld niet meer zomaar bepaalde bederfelijke producten het land worden binnengebracht.
Ierland ziet toenemende interesse voor directe verscheping naar Frankrijk
Intussen kijkt Ierland naar alternatieven voor transportroutes die via Engeland naar Frankrijk lopen. Normaal gesproken rijden zo'n 150.000 vrachtwagens per jaar via korte zeeroutes, die van Dublin naar Holyhead in het VK lopen en vervolgens van Dover naar Calais.
De nieuwe administratieve verplichtingen kunnen echter met name bij Dover en Calais tot extra vertragingen leiden. De Ierse premier Micheál Martin heeft al aangegeven dat gekeken moet worden naar alternatieve routes.
Zeetransporteurs die opereren tussen de plaats Rosslare in Zuid-Ierland en de Franse haven Cherbourg merken al dat ze het drukker krijgen. "Er is duidelijk extra vraag", geeft de directeur van de organisatie van Ierse exporteurs aan tegenover The Financial Times.