Het bedrijf achter de roomservice-robot Relay heeft 15 miljoen dollar aan investeringen opgehaald in de eerste ronde. De robot wordt al ingezet in vijf verschillende hotelketens.

Niet veel startups slagen erin meer dan een paar ton of zelfs ettelijke miljoenen binnen te halen met hun eerste investeringsronde. Maar Savioke, de maker van robotbutler Relay, wel. Geleid door de investeringstak van Intel, krijgt het bedrijf 15 miljoen dollar (13,8 miljoen euro) om de robot verder te ontwikkelen.

“Decennialang zijn robots te complex, te duur en niet veilig genoeg geweest om ze in te zetten in een omgeving met mensen”, zegt directeur van Savioke Steve Cousins. “Met dank aan een combinatie van vooruitgang in robotische software en dalende kosten, zijn deze belemmeringen verdwenen. De tijd is nu echt aangebroken dat robots ons op onze wenken gaan bedienen. En in de horeca is nemen we dat vrij letterlijk.”

Relay doet zijn werk helemaal zelfstandig. De gast bestelt via zijn telefoon iets bij de receptie, waar een hotelmedewerker het artikel in de robot laadt. Relay rijdt dan autonoom naar de lift, roept die op via wifi en vervolgt zijn weg tot aan de kamerdeur. Daar krijgt de gast een belletje dat zijn bestelling gearriveerd is.

In 2015 heeft Relay al aardig wat kilometers gemaakt: 3.000 om precies te zijn. De robot voerde daarbij 11.000 bestellingen uit. Tandpasta was de meest populaire bezorging.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl