“Wat wij graag willen is de merkervaring en de merkbelofte dichter bij elkaar brengen. Als je bedrijven aan de ene kant kunt helpen met het bieden van een betere merkervaring en anderzijds hun merkbelofte daarop kunt laten aansluiten, heeft dat grote invloed op de klanttevredenheid.”
Ron Vrijmoet, managing director van de Nederlandse tak van digital agency Accenture Interactive, geniet van de rol van ‘disruptor’, in een tijd waarin consultants zoals Accenture zich ook op het terrein van klassieke reclamebureaus begeven.
Mediabureaus worden geconfronteerd met een snel veranderende omgeving en moeten zich aanpassen. Dat is onder meer te zien bij Martin Sorrell, de voormalige topman van mediagigant WPP. Sinds zijn vertrek bij WPP is Sorrell bezig een digital agency op te bouwen, inclusief overnames van Nederlandse partijen zoals MediaMonks en influencersbureau IMA, en dat mag een compliment heten voor Accenture Interactive.
Vrijmoet: “Sorrell heeft met zijn nieuwe bureau S4 Capital heel goed gekeken naar wat Accenture Interactive de afgelopen tien jaar heeft gedaan. In zijn tijd bij WPP, dat vooral dreef op klassieke ‘mediapower’, vond Sorrell technologie eigenlijk niet relevant. Maar nu gaat hij met S4 precies die kant op. Met een bedrijf dat draait om data en digitale ervaringen.”
Sinds drie jaar geeft Vrijmoet leiding aan de Nederlandse tak van Accenture Interactive, dat onderdeel is van de wereldwijd opererende consultant Accenture. Die lijfde in 2016 de Amsterdamse appbouwer Mobgen in die zes jaar eerder door Vrijmoet was opgericht.
Mobgen bouwt en onderhoudt mobiele platforms voor bedrijven en werd in Nederland één van de pijlers van Accenture Interactive. Onder leiding van Vrijmoet is de Nederlandse tak van Accenture Interactive in drie jaar tijd gegroeid van 170 naar inmiddels 450 werknemers.
Wereldwijd draait Accenture Interactive een jaaromzet van 8,5 miljard dollar: “Daarmee is het de grootste experience agency ter wereld. Dat is echt ongekend in een omgeving waarin mediabureaus als WPP en Publicis decennialang domineerden”, schetst Vrijmoet.
Maar wat is een experience agency precies en hoe positioneert Accenture Interactive zich ten opzichte van andere spelers? Business Insider sprak met Vrijmoet in het Amsterdamse pand van Accenture Interactive aan de Marnixstraat.
Waarom zitten jullie hier in het centrum van Amsterdam en niet bij Accenture in het zakendistrict aan de Zuidas?
Vrijmoet: “We hebben er bewust voor gekozen om in het centrum van Amsterdam te blijven, in het gebouw waar Mobgen al zat. Er werken hier veel jonge developers en ontwerpers. We zijn ook een sterk internationale club met 32 nationaliteiten. Daarvoor biedt dit pand een creatieve en inspirerende werkomgeving."
“Sinds de overname van marketingbureau Storm Digital eerder dit jaar zijn er overigens drie locaties. Storm zit nog deels in Groningen en in de Spaanse stad La Coruña werkt een groep developers.”
Mobgen houdt zich bezig met de digitale ervaring van klanten op websites en apps van bedrijven. Hoe past dat in de bredere strategie van Accenture Interactive?
Vrijmoet: “Bij Mobgen ligt de focus inderdaad op de merkervaring die in toenemende mate digitaal vorm krijgt. Dan gaat het erover hoe je op een site of app navigeert, hoe het registratieproces verloopt en hoe je als klant wordt geholpen als er problemen zijn. Dat soort zaken heeft bij bedrijven zoals bijvoorbeeld KPN grote invloed op de waardering van het merk.”
“Als je de merkervaring wilt verbeteren, kun je dus kijken naar het design en de functionaliteit van websites en apps, maar er spelen ook vragen als: welke technologie heeft het callcenter nodig om klachten goed te kunnen afhandelen? Allemaal zaken die met data en techniek te maken hebben."
“Aan de andere kant van het spectrum zit de merkbelofte, de boodschap die een onderneming via reclame naar buiten brengt. Vaak zit er een behoorlijke discrepantie tussen de merkervaring en de merkbelofte. Je kunt natuurlijk van alles beloven, maar als de klant bij het callcenter komt en de ervaring strookt totaal niet met wat er in reclames wordt voorgespiegeld, heb je een probleem."
“Wat wij graag willen is de merkervaring en de merkbelofte dichter bij elkaar brengen. Als je bedrijven aan de ene kant kunt helpen met het bieden van een betere merkervaring en anderzijds de merkbelofte daarop kunt laten aansluiten, heeft dat grote invloed op de klanttevredenheid.”
Klinkt logisch, maar hoe gaat dat er in de praktijk aan toe?
Vrijmoet: “Ondernemingen werken vaak nog gefragmenteerd. De Chief Marketing Officer houdt zich dan bezig met de merkbelofte en de Chief Digital Officer of Chief Technology Officer met de merkervaring. Tegelijk zie je wel steeds meer dat de CMO een overkoepelende verantwoordelijkheid krijgt en samenwerkt met de Chief Digital Officer om merkbelofte en merkervaring beter op elkaar af te stemmen.”
Lukt het jullie om op beide fronten de regie in handen te krijgen?
Vrijmoet: “Sommige klanten houden die twee werelden nog gescheiden. Ze huren een traditioneel reclamebureau in om na te denken over de positionering van het merk. En ze vragen een digitale expert om te kijken naar de merkervaring. Ze huren ons dan bijvoorbeeld in als experience architect, waarbij we een aantal zaken coördineren, en laten de reclame doen door een apart bureau.”
“Voor veel klanten geldt dat we op een deelgebied binnenkomen. Dan moet je denken aan consultancy, design en engineering als het gaat over de merkervaring; en marketing en branding op het gebied van de merkbelofte. Op al die vlakken hebben we specialisten in huis. De komende jaren willen we bij steeds meer klanten die afzonderlijke gebieden verbinden, zodat je de hele keten bestrijkt.”
“Dit begint al vorm te krijgen. Bij Shell zijn we bijvoorbeeld begonnen met het bouwen van mobiele applicaties en nu we worden ook betrokken bij de digitale marketing.”
Er wordt weleens gezegd dat je als onderdeel van een grote consultant makkelijker contact legt met klanten, omdat er vaak al ingangen zijn via de boardroom.
Vrijmoet: “Dat merken we de afgelopen jaren zeker. Toen Mobgen nog zelfstandig was, moesten we veel meer knokken om bij klanten binnen te komen. We hadden al mooie namen zoals ABN Amro, Shell en de ANWB. Maar sindsdien zijn er veel nieuwe klanten bij gekomen. Zo hebben we voor Roche een groot biomedisch project gedaan met een applicatie voor diabetesmetingen en voor DSM bouwen we inmiddels ook digitale platformen.”
Op het gebied van digitale marketing heeft Accenture Interactive eerder dit jaar het Groningse bureau Storm Digital gekocht. Kijken jullie ook naar overnames van reclamebureaus in Nederland?
Vrijmoet: “In Nederland hebben we ervoor gekozen op het gebied van branding geen overnames te doen, maar uitzonderlijk talent in huis te halen. Met Martijn van Marle en Peter van Rij hebben we twee absolute toppers die iconische campagnes hebben bedacht, zoals de vrienden van Amstel, de supermarktmanager van Albert Heijn en de 'geschikt/ongeschikt'-campagne van de Landmacht. Recent hebben we daar het duo Nick Maas en Leo van Oss aan toegevoegd die ook het nodige prijswinnend werk op hun naam hebben. En met Gijs de Bruijn hebben we één van de beste merkstrategen."
“Buiten Nederland heeft Accenture Interactive wel overnames gedaan van creatieve bureaus, zoals afgelopen april nog de acquisitie van Droga5 in de VS. Er is dus ook veel expertise buiten Nederland beschikbaar waar we hier gebruik van kunnen maken. “
Je hebt met Mobgen een eigen bedrijf opgebouwd, dat na zes jaar verkocht en staat nu drie jaar aan het roer bij Accenture Interactive in Nederland. Kriebelt het niet om zelf weer te gaan ondernemen?
Vrijmoet: “Het kriebelt altijd! Als je eenmaal ondernemer bent, verlies je die vibe niet. Zeker als je ziet wat er allemaal gebeurt op het gebied van augmented reality, artificiële intelligentie en robotica. Tot nu toe is wel het zo dat Accenture veel ruimte biedt om ondernemend te opereren. We hebben in Amsterdam bijvoorbeeld de mogelijkheid gekregen om onze lab-divisie flink op te schalen, van vijf naar inmiddels twintig werknemers. Die besteden de helft van hun tijd aan projecten en voor de helft hebben ze een vrije agenda om ideeën voor de toepassing van nieuwe technologie uit te proberen. Daar kunnen uiteindelijk weer spin-offs uit voortkomen."
Lees meer:
- Dit zijn de 17 waardevolste merken ter wereld – het best scorende Nederlandse merk komt op plaats 49
- Waaraan moet een goed logo voldoen? Let op deze 7 punten
- Eén slimme marketingbeslissing zorgde ervoor dat de omzet van restaurantketen De Beren met 30% groeide
- Deze 16 merken kunnen volgens 3 experts zomaar verdwijnen – ook Shell en Tesla