- De Rolls-Royce Spectre is de eerste volledig elektrische auto van het Britse luxemerk.
- Hij kost zo’n 400.000 euro en glijdt over het asfalt.
- Redacteur Tim Levin van Insider mocht de Spectre testen. Hij deelt wat ‘m opviel.
- Lees ook: We maakten kennis met de ZEEKR 001: een sportieve en luxueuze Chinese elektrische auto die dit najaar op de Nederlandse markt komt
Het is makkelijk om je af te vragen waarom iemand ooit bijna een half miljoen euro aan een auto als een Rolls-Royce zou uitgeven. Tot je achter het stuur plaatsneemt, dan wordt alles ineens heel duidelijk.
Redacteur Tim Levin van Insider mocht de Rolls-Royce Spectre testen, de allereerste volledig elektrische auto van het Britse luxemerk. Het was de eerste keer dat hij in een Rolls reed. Levin was dan ook compleet overdonderd door het overdadige interieur en de extreem fijne rijbeleving van de 4 ton kostende bolide.
Benieuwd hoe de EV er vanbinnen uitziet? Bekijk dan de slideshow hieronder!
Ik reed in de €400.000 kostende Rolls-Royce Spectre: neem een kijkje
Ik reed in de €400.000 kostende Rolls-Royce Spectre: neem een kijkje
-
Rolls-Royce nodigde mij en andere journalisten uit om als eersten in de Spectre te rijden.
Tim Levin/Insider
-
Ik heb in veel elektrische auto's gereden, ook die van duurdere merken zoals Mercedes en BMW. Ik ging er dan ook ietwat naïef vanuit dat de Spectre niet heel anders zou zijn.
Tim Levin/Insider
-
Maar wat had ik dat fout!
Tim Levin/Insider
-
Van buiten oogt de Spectre intimiderend en is hij duidelijk aanwezig. Het elegante en monolitische ontwerp is typerend voor Rolls-Royce.
Tim Levin/Insider
-
In eerste opzicht heeft de auto dan ook alle kenmerken van een Rolls. Een grote grille, een strak silhouette en naafdoppen die het logo perfect recht houden, zelfs als de auto rijdt.
Tim Levin/Insider
-
En natuurlijk is er ook de iconische Spirit of Ecstasy op de motorkap, al heeft Rolls-Royce hem voor de Spectre iets aerodynamischer gemaakt.
Tim Levin/Insider
-
Nadat ik had genoten van het grote aantal Spectre's in vrijwel elke kleur, was ik klaar om in te stappen.
Tim Levin/Insider
-
Ik werd begroet door de meest luxueuze en comfortabele cabine waar ik ooit in heb mogen zitten.
Tim Levin/Insider
-
De bestuurdersstoel was zacht en ondersteunend. De hoofdsteun voelde aan als een kussen.
Tim Levin/Insider
-
Het stuur is groot en dun, precies zoals bij een Rolls-Royce hoort.
Tim Levin/Insider
-
De cabine was afgewerkt met een overvloed aan prachtig hout, heerlijk zacht leer en glimmende stukjes echt metaal.
Tim Levin/Insider
-
De luchtroosters zijn massieve stukken aluminium en voelen zwaar aan als je ze probeert te sluiten.
Tim Levin/Insider
-
Zelfs de hendels achter het stuur waren omwikkeld met leer en hadden dezelfde blauwe stiksels als de rest van het interieur.
Tim Levin/Insider
-
Er was een analoge klok…
Tim Levin/Insider
-
…en er was natuurlijk ook een paraplu in de deur.
Tim Levin/Insider
-
Er is veel aandacht voor details.
Tim Levin/Insider
-
De 'starlight'-dakbekleding van Rolls-Royce – die duizenden 'sterren' bevat – is een iconische optie geworden. Voor de Spectre introduceert het Britse merk nu ook 'starlight'-deuren, waardoor passagiers bijna volledig worden omringd door sterren.
Rolls-Royce
-
Ik verwachtte dat het wat 'gimmicky' over zou komen, maar het is best speciaal. Zeker als het buiten donker is.
Tim Levin/Insider
-
Nadat ik klaar was met het bewonderen van het interieur en mezelf had geleerd waar alles zich bevindt, was het tijd om te rijden.
Tim Levin/Insider
-
Ik drukte op het rempedaal, waarop de bestuurdersdeur zichzelf automatisch sloot. Door op een knop tussen de voorstoelen te drukken, deed ik hetzelfde aan de passagierskant.
Tim Levin/Insider
-
We waren maar met z'n tweeën, maar de Spectre biedt plaats aan vier personen.
Tim Levin/Insider
-
Ik was onder de indruk van hoe makkelijk en rustig de Spectre zich liet besturen.
Tim Levin/Insider
-
Hij is ongelooflijk stil: het is bijna alsof je een 'noise cancelling'-koptelefoon op hebt.
Tim Levin/Insider
-
Ik kon voorbij rijdende auto's amper horen. Al het geluid van de buitenwereld werd gedempt, terwijl ik rustig in mijn met leer bedekte cocon reed.
Tim Levin/Insider
-
De Spectre gleed zonder moeite over het wegdek en veerde rustig over imperfecties in het asfalt.
Tim Levin/Insider
-
Het is een goddelijke ervaring, vooral op gladde wegen. Als je op een wat ruwer wegdek rijdt, merk je toch dat de Spectre gewoon een auto en geen hovercraft is.
Tim Levin/Insider
-
Doordat de twee motoren in de Spectre 584 pk en 900 Nm produceren, verwacht je misschien dat de auto supersnel is. Andere elektrische auto's met die cijfers trekken als gekken op.
Tim Levin/Insider
-
Maar dat zou niet bij Rolls-Royce passen, toch? De Spectre is krachtig en snel, maar het is allemaal niet schokkend of nekbrekend.
Tim Levin/Insider
-
Rolls-Royce levert verfijning, comfort en vakmanschap. Dat merk je bij de Spectre.
Tim Levin/Insider
-
Maar zoals ik later tijdens mijn reis leerde, is er misschien één ding beter dan rijden in een Rolls-Royce: gereden worden.
Tim Levin/Insider