- Na jaren van hints, is de allereerste volledig elektrische Rolls-Royce nu officieel aangekondigd.
- De Britten noemen hem de Rolls-Royce Spectre en zeggen dat het de meest perfecte Rolls tot nu toe is.
- De elektrische aandrijflijn is goed voor een verwachte actieradius van 520 kilometer en binnenin is plek voor 10.000 led-lampjes.
- Lees ook: De nieuwe elektrische Cadillac van $300.000 heeft 5 schermen, een futuristisch uiterlijk en een actieradius van 480 km: bekijk de Celestiq
Na jaren van hints geven dat het bezig is met een volledig elektrische auto, toont Rolls-Royce nu officieel de Spectre, een extreem luxe batterij-elektrische auto.
Naast dat het de allereerste elektrische Rolls-Royce is, is het ook nog eens de meest aerodynamisch verantwoorde. Zelfs de zogenoemde ‘Spirit of Ecstasy‘, het beeldje op de grille van de auto, heeft hiervoor een andere vorm gekregen. Daarnaast zit de auto natuurlijk vol met de meest exclusieve opties en kunnen er optioneel meer dan 10.000 led-lampjes door het hele interieur verspreid worden.
Waar die ledjes dan komen te zitten? Kijk zelf maar!
Bekijk de volledig elektrische Rolls-Royce Spectre
Bekijk de volledig elektrische Rolls-Royce Spectre
-
Je zou het niet verwachten van een merk dat benzineslurpende luxe-auto’s maakt, maar toch zegt Rolls-Royce dat de nieuwe, volledig elektrische Spectre de meest perfecte auto is die het tot nu toe bouwde.
Foto: Rolls-Royce
-
Maar waar zit die perfectie dan in? Aan de buitenkant oogt de Rolls-Royce zoals je van een Rolls verwacht: groot, zwaar en een tikkeltje pompeus.
Foto: Rolls-Royce
-
Maar onderhuids is de Rolls als geen ander. Deze auto beweegt zich voort dankzij een volledig elektrische aandrijflijn.
Foto: Rolls-Royce
-
Deze is goed voor 654 pk en 900 Nm koppel. Daarmee stuwt dit 2975 kilo wegende gevaarte zich binnen 4,4 seconden naar een kruissnelheid van 100 kilometer per uur.
Foto: Rolls-Royce
-
Tussen de wielen ligt een vrij groot accupakket waarvan het merk de omvang niet wil zeggen. Maar gebaseerd op het gemiddelde verbruik en de verwachtte actieradius van 520 kilometer, zal deze tussen zo tussen de 110 en 125 kWh gaan meten. Extra voordeel van dit pakket is dat het de auto volgens de Britten nog stiller maakt van binnen.
Foto: Rolls-Royce
-
De Rolls-Royce Spectre is zo ontworpen dat het de meest aerodynamische Rolls ooit is. De aflopende ‘fastback‘-daklijn draagt daar flink aan bij.
Foto: Rolls-Royce
-
Maar daar stopt het niet, want de zogenoemde ‘Spirit of Ecstasy‘, het figuur op de grille, is helemaal opnieuw vormgegeven om minder luchtweerstand te creëren.
Ook de grille, die de grootste ooit op een Rolls is, is zo ontworpen dat hij zo makkelijk mogelijk door de wind glijdt. Hij heeft dan ook afsluitbare louvres.
Foto: Rolls-Royce
-
De achterkant van de auto is geïnspireerd op luxe jachten. Zo moet de lijn naar de achterlichten de boeglijn van een jacht vertegenwoordigen en is de onderkant van de carrosserie zo vormgegeven dat de weerspiegeling van het wegdek het laat lijken alsof de auto “als een raceboot door het water snijdt”.
Foto: Rolls-Royce
-
En natuurlijk ontbreekt het ook niet aan de nodige luxueuze details, zoals logo’s gegraveerd in de achterlichten.
Foto: Rolls-Royce
-
En het logo op de wielnaaf draait niet mee zoals bij normale auto’s wel gebeurt. Deze blijft altijd horizontaal georiënteerd, zodat iedereen goed kan zien dat het hier gaat om een Rolls-Royce.
Foto: Rolls-Royce
-
Allemaal leuk en aardig, maar de echte Rolls-Royce-ervaring begint als je in de twee meter brede machine stapt.
Foto: Rolls-Royce
-
In het interieur valt het op dat Rolls-Royce eigenlijk nergens kenbaar maakt dat het hier om het allereerste elektrische model van het merk gaat. Tenzij je op de details gaat letten.
Foto: Rolls-Royce
-
Het eerste dat waarschijnlijk opvalt is de naamplaat aan de bijrijderskant. Het is geen digitaal scherm, maar een paneel dat wordt verlicht met 5.500 precies geplaatste ledlampjes.
Wanneer deze uitstaan, is het geheel onzichtbaar en oogt het als een normaal dashboard.
Foto: Rolls-Royce
-
Het instrumentarium is wel aangepast om de elektrische aandrijving te vertegenwoordigen. Het is enorm minimalistisch uitgevoerd en maakt deel uit van de digitale ‘SPIRIT’-software.
Foto: Rolls-Royce
-
Ook de analoge klok in het dashboard hoort bij deze SPIRIT-software. Als onderdeel daarvan kan de achtergrondkleur van de klokken in het interieur worden aangepast naar die van de rest van het interieur.
Foto: Rolls-Royce
-
En op andere punten blijft de Rolls heerlijk ouderwets. Neem bijvoorbeeld simpele ventilatieroosters. Waarom iets veranderen als het prima werkt?
Foto: Rolls-Royce
-
Ook de paraplu in de deuropening is gewoon weer terug te vinden in de Spectre.
Foto: Rolls-Royce
-
Je begon je waarschijnlijk al af te vragen of Rolls-Royce’s de sterrenhemel ook weer in de Spectre plaatst. Maar natuurlijk. Het gaat zelfs verder, want de sterrenhemel kan ook naar de deuren doorgetrokken worden.
Foto: Rolls-Royce
-
Op verzoek kan de klant kiezen voor ‘Starlight Doors’. Dan plaatst de fabrikant 4.796 ledjes, of ‘sterren’ zoals Rolls ze noemt, in de portieren.
Foto: Rolls-Royce
-
De kleuren en materialen van het interieur zoals je het hier ziet, staan niet vast. Rolls-Royce geeft klanten nagenoeg eindeloze keuze uit kleuren en materialen, voor een prijs natuurlijk.
Foto: Rolls-Royce
-
Rolls-Royce geeft aan dat alle cijfers nog aangepast kunnen worden aangezien de auto pas volgend jaar in productie gaat.
Ook de prijs staat nog niet vast. Wel geeft het merk een richting: de Spectre wordt goedkoper dan de Phantom, maar duurder dan de Cullinan. Snel gerekend kom je dan rond een half miljoen euro uit.
Foto: Rolls-Royce